Herman Kamphuis ziet een nieuw gemeentehuis van Raalte wel zitten op de plek van Booijink veevoeders

Interessant? Deel het artikel

Booijink Raalte
Booijink Raalte

De gemeente Raalte wil de Spoorzone (Raalte Noord) ontwikkelen. Daarom is het b en w- voorstel dat in deze Spoorzone ook het nieuwe gemeentehuis komt. Om die ontwikkeling aan te jagen, zodat er in de Spoorzone ook andere bouwkavels komen (o.a. voor hoogwaardige kantoren).

Vestiging van het nieuwe gemeentehuis op juist de locatie Spoorzone wordt zo een middel om beleidsdoel ontwikkeling Spoorzone te bereiken. De gemeente wil aan een nieuw gemeentehuis 31 miljoen besteden. Een flink bedrag dat maar één keer in de zoveel tijd voorbij komt.

Ontwikkeling centrum

Een ander gebied wat de gemeente Raalte wil (her)ontwikkelen is het centrum. Pas geleden zijn daar al mooie dingen gebeurd. Binnenkort zijn de parkeervoorzieningen rondom het centrum aan de beurt. En de steegjes en de aanloopstraatjes, omdat die “niet klantvriendelijk zijn en steeds meer overlast geven”, aldus de centrummanager van de gemeente.

De grootste overlastgever en het meest klantonvriendelijke in het centrum is echter veevoederfabriek Booijink. Al jaren voor de omwonenden en inwoners, maar ook voor de bezoekers van ons centrum, onze winkels, café’s en restaurants.

Mensen ervaren negatieve gevolgen voor de leefbaarheid: meellucht, stank, verkeershinder. De fabriek belemmert (her)ontwikkeling van het centrum; o.a. woningbouw, c.q. appartementen voor jong en oud op die plek. En in het verlengde hiervan de kansen voor starters en de doorstroming op de woningmarkt, want veel ouderen zoeken een appartement in het centrum en laten dan een gezinswoning met tuin en een aantal kamers achter voor (aanstaande) gezinnen.

Booijink als locatiekeuze voor nieuwe gemeentehuis

Booijink dus uitkopen en weg uit het centrum om verdere ontwikkeling van het centrum mogelijk te maken? En het nieuw te bouwen gemeentehuis op die plek als aanjager? En dan boven het nieuwe gemeentehuis de appartementen voor jong en oud, de hoogte in?

Nee, zegt de gemeente, de oppervlakte van Booijink is te klein. Er is voor het nieuwe gemeentehuis 8000 vierkante meter nodig en bij Booijink is het slechts 5000 vierkante meter. Maar Booijink is een hoog gebouw en heeft heel veel kubieke meters. Het nieuwe gemeentehuis hoeft niet alleen op de begane grond. Er kan een verdieping bij, auto’s van ambtenaren en bezoekers kunnen ondergronds geparkeerd worden. Zowel het gemeentelijk Digipanel als de medewerkers zetten locatie Booijink als nummer 3 op de lijst van geschikte locaties voor het nieuwe gemeentehuis (na de huidige locatie en de Spoorzone).

Onderzoek HMO

Booijink wegkopen uit het centrum kost veel geld wordt gezegd. Maar hoeveel dan? De Herontwikkelings Maatschappij Overijssel (HMO) heeft eind 2021 – in opdracht van de provincie Overijssel – geconstateerd dat verplaatsing van Booijink uit het centrum kansrijk is. De HMO noemt geen bedragen per bedrijf maar adviseerde wel de provincie Overijssel om een aanjaagfonds van 10 miljoen voor alle bedrijfsverplaatsingen in Overijssel beschikbaar te stellen (naast Booijink nog 5 kansrijk, waarvan 3 niet urgent).

Gedeputeerde Staten nam dit advies (nog) niet over, omdat zij vonden dat de gemeenten eerst aan zet zijn.

Raalte aan zet

Er is nu een kans om Booijink uit te kopen. Het bedrag van 31 miljoen biedt de gemeente mogelijkheden. Met zo’n bedrag moet voor uitkoop bijvoorbeeld 5 miljoen te vinden zijn. Of het bedrag van 31 miljoen verhogen, omdat het vertrek van Booijink en de positieve gevolgen daarvan ons dat waard is.

Eventuele financiële dekking: verhoging WOZ en meer inkomsten uit het gemeentefonds als we binnen afzienbare tijd 40.000 inwoners zullen hebben. Van het uitkoopbedrag gaat dan het bedrag voor de aankoop van 8000 vierkante meter in de Spoorzone af (2 miljoen?).

Als de provincie Overijssel dan ziet dat Raalte echt gemotiveerd is, kan de provincie – conform hun eigen beleidsdoelen – niet achterblijven en ook 5 miljoen voor hun rekening nemen. Booijink zelf zal dan waarschijnlijk ook de voordelen van zo’n ontwikkeling zien. Provinciale-, rijks- en Europese subsidies zullen ook nog mogelijk zijn. Komen we aan ruim 10 miljoen om Booijink uit te kopen. Dat kan lukken.

Het nieuwe gemeentehuis op de plek van Booijink wordt dan de aanjager voor de verdere ontwikkeling van het centrum, betere leefbaarheid, schonere en stankloze lucht, meer veiligheid, meer woningbouw (inbreiding) voor onze doelgroepen, meer bezoekers aan het centrum. De uitgave van zoveel geld voor een nieuw gemeentehuis krijgt dan tevens een maatschappelijke meerwaarde voor alle inwoners, inclusief  ondernemers.

Win-win-win

Het basispunt bij dit alles is dat er sprake is van win-win-win. Win voor de gemeente, zoals hiervoor genoemd. Win voor gedeputeerde staten van de provincie – realisering eigen beleidsdoelen en tegemoetkoming aan vragen van provinciale staten – en win voor Booijink.

Zelfs met de BBB nu in de regering moet er minder vee komen en dat zal leiden tot minder veevoer. Een nieuwe start op een andere plek biedt Booijink nieuwe investeringskansen en actualisering van productieproces en vergunningen.

Kortom: het momentum voor het compleet maken van de metamorfose van het centrum van Raalte, de bedrijfsverplaatsing van Booijink uit het centrum en meer woningbouw voor onze doelgroepen in het centrum is nu.

Vragen aan het college van B&W

Vorenstaande is voor mij aanleiding u het volgende te vragen:

  1. Het college zegt dat in de Spoorzone hoogwaardige kantoren kunnen komen. Vindt u dat reëel, omdat de marktomstandigheden voor kantoren zijn veranderd, blijkens het feit dat de geplande kantorenbouw tussen de N35 en de Burgemeester Zuidwijklaan is gewijzigd in woningbouw?
  2. De Spoorzone is 160 meter breed volgens de gemeente. Komen we dan qua woningbouw niet in de knoop met allerlei geluids-, milieu- en andere eisen?
  3. Als het dubbel spoor wordt in de Spoorzone en de rijksweg N35 wordt verbreed, hoeveel minder wordt dan de breedte van de Spoorzone? En wat heeft dat dan voor gevolgen voor geluids-, milieu- en andere eisen voor woningbouw in dat gebied? Komen dan dure geluidswallen in beeld?
  4. De wethouder zegt dat “het uiteindelijk best zo kan zijn dat de ontsluiting van de Spoorzone zo duur wordt dat het nieuwe gemeentehuis toch op een andere plek dan in de Spoorzone komt.” De ontsluiting met wegen en fietspaden naar het centrum zal over (via een viaduct) of onder (via een tunnel) het spoor moeten. Hetzelfde geldt voor de ontsluiting richting Raalte-Noord over en onder de N35. Weet u al – bij benadering – wat dat gaat kosten?
  5. Bent u met mij van mening dat het hiervoor door mij genoemde meerwaardecriterium voor de keuze van de locatiekeuze van het nieuwe gemeentehuis meer effect moet hebben?
  6. Kost het aankopen van een bouwkavel van 8000 vierkante meter in de Spoorzone ongeveer 2 miljoen euro? Kunnen we dat niet beter besteden aan de uitkoop van Booijink?
  7. Hoeveel vierkante meter van de geplande 8000 vierkante meter is bestemd voor parkeerplaatsen voor auto’s?
  8. Is het parkeerterrein tussen Booijink, Albert Heijn en de Aldi in het bezit van de gemeente? Is de gemeente Raalte ook eigenaar van de parkeerterreinen tussen Booijink en het politiebureau, c.q. Klompenmakershof?
  9. Wat vindt u van het idee om op het parkeerterrein tussen Booijink, Albert Heijn en Aldi betaalbare appartementen voor jongeren/starters en senioren/doorstromers in de vorm van hoogbouw te bouwen? En het verlies aan parkeerplaatsen daar dan te compenseren door een extra parkeerlaag – of meerdere – op het parkeerterrein tussen Booijink en het politiebureau, c.q. Klompenmakershof?
  • Kunt u zeggen of Booijink aan alle thans noodzakelijke wettelijke eisen voldoet voor een veevoederfabriek in het centrum? En – zoals het bedrijf nu actief is in het centrum – voldoet het bedrijf dan aan de thans noodzakelijke wettelijke eisen voor bedrijfsvoering op hetindustrieterrein? Of is dat nog maar de vraag, zoals vorige wethouder zei. (Booijink wil geen verplaatsing naar ons industrieterrein. Hij wil naar een plek aan het water).
  • Vindt u de locatiekeuze Booijink voor het nieuwe gemeentehuis meer geschikt dan de locatie Spoorzone? En is volgens u het bedrag van 31 miljoen dan beter besteed gezien de maatschappelijke meerwaarde voor onze inwoners en ondernemers?
  • Bent u bereid hierover het gesprek met Booijink en de provincie aan te gaan?

In afwachting van uw antwoorden,

met vriendelijke groet,

Herman Kamphuis, Raalte                                                                                              19-9-2024

 

 

Word supporter van HierinSalland

HierinSalland is voor, maar ook van Salland. Word supporters en ondersteun ons. Door mee te doen of met een kleine bijdrage.

Interessant? Deel het artikel

Meer over

Blijf op de hoogte

Abonneer je op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Om de twee weken verloten we onder de abonnees om en om een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch en de biologische Supermarkt in het Bos van Kleinlangevelsloo, beiden in Raalte. Bekijk de spelregels.

1 gedachte over “Herman Kamphuis ziet een nieuw gemeentehuis van Raalte wel zitten op de plek van Booijink veevoeders”

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Iedere maand verloten we onder de abonnees een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch in Raalte. Bekijk de spelregels.