Henk Schreij over de onbekende voordeeltjes van elektrisch rijden

Duurzaamheid columnist Henk Schreij zet de voordelen van elektrisch autorijden op een rij.

Interessant? Deel het artikel

henk schreij 231105 elektrische auto's Zandvoort

Het is nu 10 jaar geleden dat de eerste serieuze elektrische auto, de Model S van Tesla, op de markt kwam. Maar als het over de elektrische auto gaat, komen de meeste benzine/diesel autorijders, zelfs na 10 jaar, niet veel verder dan het opnoemen van de nadelen. Een hoge prijs en een lange laadtijd, dat is wat de mensen als eerste zeggen. Dat zo’n auto snel optrekt, weten ze wel, maar noemen ze niet. Dat er nog veel meer voordelen zijn, dat weten ze niet. Tijd om daar iets aan te doen!

(tekst loopt door onder afbeelding)

 

 

Ik rijd nu bijna 4 jaar elektrisch en heb in die tijd gemerkt dat dit heel veel voordelen heeft t.o.v. een brandstof auto. De nadelen vallen daarnaast in de praktijk best mee. De hoge aanschafprijs is een investering die niet voor iedereen is op te brengen, maar je verdient deze wel voor een groot deel terug, doordat het rijden zelf goedkoop is. Geen wegenbelasting (tot 2025?). Geen garagebezoek voor een beurt (hierover later meer). Geen dure benzine meer tanken.

Maar het zijn juist de kleine dingetjes, die de elektrische auto zoveel fijner maken dan een brandstof auto. Disclaimer: Ik ga uit van wat een Tesla te bieden heeft. Andere merken zijn nog niet altijd zo ver, maar er wordt volop afgekeken, en met een paar jaar kan elke elektrische auto hetzelfde.

Duur in aanschaf maar goedkoop in rijden

Als je de “totale kosten” rekent dan ben je met een elektrische auto niet veel duurder uit dan eentje op benzine. Denk aan een stroomgebruik van 1 kWh (à 35 cent) per 7 km, dus 5 cent per km. Een vergelijkbare benzine auto gebruikt 1 liter (à € 2,-) per 16 km, ofwel 12,5 cent per km. Als je veel rijdt telt dat best aan: bij jaarlijks 20.000 km wel zo’n € 1500 per jaar.

De elektrische auto hoeft niet naar de garage voor een beurt. Geen oliewissel, nieuwe bougies of V-snaar nodig en zelfs de remmen slijten niet omdat dat de auto “op de motor” remt om de rem-energie terug te winnen. Er zijn merken die nog steeds een verplichte beurt hanteren, maar dat is puur om de kas van de garage te spekken. Er gaat heel weinig stuk of raakt versleten, en als dat dan toch zou gebeuren dan geeft de auto zelf aan dat een garagebezoek nodig is.

Pluspunten die niemand weet: de batterij

Een elektrische auto heeft een enorme batterij, vergeleken met die van een brandstof auto. En dat zorgt voor unieke mogelijkheden:

  • De airco of verwarming werkt zonder dat de motor moet blijven lopen (en daarmee de buurt met uitlaatgassen vervuilt).
  • De airco van de auto gaat aan, als de temperatuur boven 40 C komt en er iemand (kind of hond) in de auto zit. Maar beter nog dan deze veiligheidsmaatregel is . . .
  • Je kunt voor je hond de airco (of verwarming) op een comfortabele temperatuur instellen als je die hond in de auto achterlaat. Op een scherm zie je een kwispelende hond (beweging trekt aandacht) en uitleg, zodat niet iemand een ruitje inslaat om de “arme hond” uit de hete auto te redden.

(tekst loopt door onder afbeelding)

 

  • Je kunt kamperen in de auto en daarbij een comfortabele temperatuur opgeven (nu dus zonder waarschuwingsscherm). De batterij haalt makkelijk een hele nacht.
  • Je kunt “bewaking” aanzetten als je de auto parkeert. Als dan iemand de auto aanraakt, maakt die met de camera’s beelden van het gebeuren. En je kunt dan vanuit een App op je telefoon een seintje krijgen en meekijken met de camera’s.
  • Je kunt vanuit huis met een App de ruitontdooing aanzetten. Nooit meer krabben in de kou. Of de ontwaseming en verwarming alvast aanzetten. En in de zomer de airco, zodat de plofhitte er alvast uit is.

Nog meer pluspunten

  • Nooit meer tanken. Nooit meer zo’n koud vulpistool in een gat houden terwijl je op de tocht staat. En als je thuis een oprit of garage hebt, neem je een laadpaal zodat je de auto kunt inpluggen, net zoals je je telefoon aan de lader hangt. Dan is de batterij de volgende dag weer vol. Of de auto inpluggen overdag “bij de baas”, wat veel bedrijven nu al faciliteren.
  • Alle nieuwe elektrische auto’s hebben een rijbereik van minstens 400 km. Dat is zelfs op vakantie genoeg, want na een paar uur rijden moet je toch stoppen voor een kop koffie en toiletbezoek. In die tijd hang je de auto aan de snellader, en voor je de koffie ophebt is er weer voor een paar honderd km bijgeladen. Snelladers aan de snelweg zijn er in NL om de 30 km, daarbuiten om de 60 km.
  • Door de stekker van de snellader in de auto te steken begint deze meteen te laden. De snellader herkent de auto en schrijft het geld voor de geladen stroom later af van je bankrekening. Plug&Play, dus.
  • Korte ritjes zijn geen probleem. De verwarming werkt meteen, want er hoeft geen motor op temperatuur te komen. Korte ritjes zijn voor een brandstof-auto juist erg slecht, duur in gebruik omdat de motor moet opwarmen, en vervuilend omdat de verbranding dan slecht is.
  • Een elektrische auto is altijd een automaat, dus schakelen hoeft niet meer. Zonder moeite ben je als eerste weg bij het stoplicht omdat de motor niet eerst op toeren hoeft te komen. De trekkracht is gelijk bij elke snelheid en zakt niet weg bij weinig toeren, zoals bij de brandstofauto.

Waar je op moet letten

  • Niet elke elektrische auto is als zodanig ontworpen. Sommige zijn eigenlijk een brandstofauto, waar de motor is vervangen door een “elektromotor en batterij” op die plaats te monteren. Je kunt ze dan in drie “smaken” krijgen: Benzine, hybride en elektrisch. Dit soort elektrische auto’s zijn uit nood geboren, maar zullen op termijn verdwijnen omdat ze gebrekkig zijn t.o.v. een echte elektrische auto. Zo hebben ze een slechte wegligging omdat de zware batterij hoog ligt.
  • Een goed ontworpen elektrische auto heeft een simpele opbouw: De elektromotoren tussen de wielen en de zware batterijen als bodemplaat (8cm hoog). Het lage zwaartepunt zorgt voor een sublieme wegligging en er is veel bodemvrijheid doordat er geen uitlaatpijp onder de vloer zit.

(tekst loopt door onder afbeelding)

Tot slot

Een parkeerplaats aan huis, en dus de mogelijkheid voor een eigen laadpaal, is een belangrijk pluspunt voor de elektrische auto. Ook omdat dan eigen zonnepanelen direct de auto-batterij kunnen opladen en de stroom in die batterijen ook in huis is te gebruiken, bijvoorbeeld ‘s avonds. Dat hoeft geen eigen oprit te zijn; ook als de achterkant grenst aan de parkeerplaats gaat dat prima. De voorkant kan dan een autovrije groene ruimte zijn, zoiets als een hofje. Bij het ontwerp van een nieuwe wijk moet daar echt rekening mee wordt gehouden. Bedenk wel dat een huis er voor 80+ jaar staat, en er al over zeven jaar geen nieuwe auto’s op benzine/diesel meer mogen worden verkocht.

 

Word supporter van HierinSalland

HierinSalland is voor, maar ook van Salland. Word supporters en ondersteun ons. Door mee te doen of met een kleine bijdrage.

Interessant? Deel het artikel

Blijf op de hoogte

Abonneer je op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Om de twee weken verloten we onder de abonnees om en om een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch en de biologische Supermarkt in het Bos van Kleinlangevelsloo, beiden in Raalte. Bekijk de spelregels.

Meer over

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Iedere maand verloten we onder de abonnees een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch in Raalte. Bekijk de spelregels.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *