Henk Schreij krijgt gelijk bij ontmaskering van waterstof

Columnist Henk Schreij laat zien dat het belang van waterstof in de energietransitie vaak ernstig overschat wordt. Toyota stopt haar productie van waterstof- personenwagens.

Interessant? Deel het artikel

henk schreij 231210 vervoer schematisch

In augustus 2023 schreef ik in een artikel voor ‘’Hier in Salland’’ over hoe we steeds voor de gek gehouden worden met de hype over waterstof. Ik liet zien dat de ‘’auto, vrachtauto en vliegtuig op waterstof’’ onzin zijn door de grote nadelen die ze hebben, nadelen die nooit genoemd worden. Het zijn sprookjes die de ‘fossiele industrie’’ ons voorschotelt, om de overgang naar elektrisch rijden te vertragen en subsidies op te strijken die voor de energietransitie bedoeld zijn. Nu is de Toyota waterstofauto gestopt en het Groningse vrachtauto project ontmaskerd. En is ook vliegen op waterstof aan zijn eind gekomen, lees maar.

Einde van een tijdperk

Veel autofabrikanten, met Toyota voorop, willen maar niet stoppen met brandstof auto’s. De verkoop van hun benzine/diesel auto’s is het enige wat ze interesseert en ze bagatelliseren opwarming van de aarde. Als fossiele brandstof verboden wordt, dan willen ze over op waterstof, want dat lijkt het meest op ‘’fossiel’’. Misschien hebben ze ooit zelf geloofd in de auto op waterstof, maar nu moeten ze toch wel zien dat dit achterhaald is. Haast niemand koopt een waterstof auto terwijl de elektrische auto booming is. Toch bleven ze de waterstof auto promoten met heel veel reclame. Alles onder het motto: koop geen elektrische auto want binnenkort is er de auto op waterstof die je in 5 minuten voltankt en waarbij alleen water uit de uitlaat komt. Ondertussen blijven ze hun brandstof auto’s verkopen en lukt het ze om miljoenen aan subsidie voor duurzaamheid binnen te hengelen die verspild worden aan onzin projecten. Dit sprookje is nu afgelopen.

Toyota Mirai stopt helemaal

De waterstofauto van Toyota, de Toyota Mirai is uit productie genomen en Toyota stopt helemaal met personenauto’s op waterstof. Je kon het zien aankomen toen in april de directeur van Toyota, Aiko Toyoda, kleinzoon van de oprichter en “waterstof fan” aan de kant is gezet. Alle Toyota personenauto’s worden op termijn elektrisch. Ze doen nog wel aan waterstof-vrachtauto’s, tot ze daar ook inzien dat die het niet worden.

Toyota Mirai

Groningse waterstof vrachtauto is gebakken lucht

Het bejubelde Groningse waterstof vrachtauto project van Holthausen is gestopt. Juichende verhalen, als de 1500 waterstoftrucks voor Nieuw-Zeeland, blijken fantasie. Er is een schikking over de gepleegde fraude met justitie in de USA getroffen van 200.000 dollar. De Amerikaanse leverancier van de waterstofmotor Hyzon is beboet met 25 miljoen dollar wegens fraude en de 87 verkochte waterstoftrucks bleken er precies nul te zijn.

Rolls-Royce stopt met vliegtuigmotoren op waterstof.

Rolls-Royce is de op één na grootste vliegtuigmotor-fabrikant (na General Electric). Belangrijk, want ze hebben een marktaandeel van 41 procent.

Na jaren heel veel (subsidie-)geld gestopt te hebben in de waterstof motor, is nu het besluit genomen dat ze voortaan alleen vliegtuigmotoren op SAF (Sustainable Aviation Fuel) zullen ontwikkelen. SAF is bio-kerosine en/of synthetische kerosine. Hiermee blijven bestaande motoren te gebruiken en ook verandert er verder niets aan het tanken van het vliegtuig.

Voor wie deze aankondigingen nog eens wil nakijken, hier zijn de links:

AD-Geen-toekomst-meer-voor-Toyota-waterstofauto-s

Gesjoemel met cijfers: directeur Holthausen krijgt boete van Amerikaanse beurswaakhond

Baas-vliegtuigmotorenmaker-rolls-royce-gelooft-niet-in-waterstof

En het genoemde artikel in ‘’Hier in Salland’: Henk-Schreij-ontmaskert-vervoer-op-waterstof

 

 

 

Word supporter van HierinSalland

HierinSalland is voor, maar ook van Salland. Word supporters en ondersteun ons. Door mee te doen of met een kleine bijdrage.

Interessant? Deel het artikel

Meer over

Blijf op de hoogte

Abonneer je op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Om de twee weken verloten we onder de abonnees om en om een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch en de biologische Supermarkt in het Bos van Kleinlangevelsloo, beiden in Raalte. Bekijk de spelregels.

4 gedachten over “Henk Schreij krijgt gelijk bij ontmaskering van waterstof”

  1. Ik ben het niet eens met Henk Schrey; waterstof kan zeker een behoorlijke rol spelen bij de energietransitie. Wellicht niet in het transport, maar dan toch zeker bij de opslag van “overtollige” wind- en zonne-energie. En ik wijs op de tot dusverre geslaagde proef met verwarming op waterstof in een Groningse wijk. Nog eeg duur, maar zeker interessant.

    Wordt- ongetwijfeld – vervolgd

  2. @Dick Mars,
    Of er op langere termijn “overtollige” wind/zonne-elektrische stroom in waterstof zal worden omgezet, dat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat (in de planning voor) de komende jaren de waterstof fabrieken 100% van de tijd zullen werken. Dus niet het kleine aantal uren (’s zomers rond het middaguur, ’s winters bij storm) dat er veel stroom is. In al die uren dat er geen overschot is gebruikt de waterstof fabriek elektriciteit die met gas, olie of kolen opgewekt wordt; daarom is de fossiele industrie ook zo’n groot voorstander van het bouwen van waterstoffabrieken. Ze verkopen extra fossiele brandstof die ze zonder waterstoffabriek niet zouden
    produceren. Waarvoor ze overigens een enorme hoeveelheid subsidies weten te scoren (ons belastinggeld, dat zogenaamd aan duurzaamheid wordt besteedt).
    Daarnaast kost waterstof maken heel veel energie (25%), waarna die waterstof nog samengeperst moet worden ( 5%) , getransporteerd (5%) en weer in stroom omgezet (50%), zodat je maar zo’n 33% van de stroom overhoudt. En vergis je niet, de geplande waterstof-fabrieken gebruiken enorme hoeveelheden stroom. Gepland zijn eentje van 40 en eentje van 200 megawatt, bij elkaar bijna evenveel stroom als een elektriciteitscentrale in Nederland gemiddeld levert.
    Maar gelukkig wordt de waterstof hype steeds meer aan de realiteit getoetst:
    Zie: https://www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/groot-waterstofproject-delfzijl-uitgesteld-om-tegenvallende-markt/ar-AA1loUrp

    Voor verwarming op waterstof verwijs ik naar een eerder artikel op Hier in Salland dat over het project in Lochem gaat.
    Zie: https://hierinsalland.nl/henk-schreij-je-huis-op-waterstof-verwarmen-vergeet-het-maar/

  3. Waterstof zal het vanwege zijn chemische/fysische eigenschappen nooit worden, maar alleen electriciteit ? Er is onvoldoende koper voor een electrische wereld. We zullen (aard)gas (ch4) moeten maken en het netwerk voor gas blijven gebruiken. Gas heeft een hoge energie inhoud en kan gemakkelijk worden getransporteerd. En we hebben de (kostbare) infrastructuur. Ook zal iedereen met gemak van het gas af kunnen. Maak in plaats van waterstof aardgas dat geschikt is voor ons netwerk, spring als klimaatactivist over je schaduw heen!

  4. HierinSalland

    Dag Frits

    Dank voor je reactie op HierinSalland. We missen een onderbouwing.
    – Waar haal je de kennis vandaan dat er te weinig koper is voor elektrisch?
    – Welk gas wil je door de bestaande infrastructuur laten lopen en hoe is dat te produceren? Of heb je het over regulier aardgas.

    Waarom sluit je af met de opmerking dat de klimaatactivist over zijn schaduw moet springen? Is toch vergelijkbaar met zo maar wat onaardige dingen over jou zeggen? Gezien het gebrek aan onderbouwing is er genoeg onredelijks te bedenken!

    Graag zien we je reactie tegemoet, liefst in de vorm van een onderbouwd artikel dat we dan graag publiceren.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Iedere maand verloten we onder de abonnees een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch in Raalte. Bekijk de spelregels.

Ook interessant

Sorry, geen nieuws gevonden