Henk Schreij filosofeert over de ontwikkeling van de auto

Energiedeskundige Henk Schreij filosofeert over de toekomst van de auto.

Interessant? Deel het artikel

Henk Schreij 230409 antieke auto

Als programmeur heb ik het zo vaak meegemaakt

“Een stokoud programma dat steeds weer is aangepast om nog een jaartje mee te gaan. Waardoor het een complexe warboel is geworden. Die niet meer is goed te krijgen, hoeveel energie je er ook instopt. Een programma waarvan je eigenlijk alles moet weggooien, om met een schone lei beginnen. Zodat je die historisch gegroeide onzin kwijt bent en een simpel nieuw programma bouwt met alleen wat er nodig is voor nu.”

Zo kijk ik ook tegen de huidige auto’s op benzine/diesel aan

Fossiele auto’s heten ze, naar de oorsprong van de brandstof, maar eigenlijk ook naar wat ze zijn. Ooit, 150 jaar geleden, is de brandstof-motor uitgevonden. Voor gebruik in de auto kreeg die een koppeling erbij, zodat de motor kan blijven lopen bij stilstand. Er kwam een startmotor en accu bij om de motor te starten. Omdat die motor maar bij één toerental echt goed werkt, kwam er een versnellingsbak bij om bij dat toerental een hogere snelheid te halen. Tegenwoordig zijn er overigens wel vijf of zes versnellingen en die worden steeds vaker elektronisch geschakeld met een automaat. Dat moet wel, omdat een nieuwe auto meestal Hybride is, voor het terugwinnen van remenergie om aan de zuinigheidseisen te voldoen. Voor dat Hybride is er een batterij en een elektromotor/dynamo bijgekomen. En elektronica voor de afstemming tussen verbrandingsmotor en elektromotor. Naast de elektronica voor alle rijhulp-systemen: ABS (voorkomt blokkeren), ESP (voorkomt omslaan: de z.g. Elandtest), ASR (voorkomt slippen), EAB (noodremsysteem). Allemaal knap moeilijk in combinatie met een verbrandingsmotor.

Ziet u het patroon?

De fossiele auto is heel geleidelijk steeds ingewikkelder geworden. Kijk onder de motorkap: het is allemaal zo complex. Zeker als je het vergelijkt met een elektrische auto (EV=Electric Vehicle). Een EV heeft alleen een elektromotor en een batterij. Stilstaan gaat zonder koppeling: alleen de stroom uitzetten. Een startmotor en accu: niet aanwezig. Een versnellingsbak: niet nodig want de kracht is bij elk toerental gelijk. Remmen zijn er alleen voor nood, een EV remt voor 99% via de elektromotor en wint zo de remenergie terug. En al die elektronica werkt perfect bij het regelen van de elektromotor.

Zo’n EV is ook veel betrouwbaarder, heeft geen oliewissel of ander onderhoud nodig en je komt alleen in de garage als de banden op zijn. Een EV is beter voor het milieu, zeker in de stad, want deze geeft geen uitlaatgassen, remstof of lawaai. En kijk je onder de “motorkap”, dan zie je een lege ruimte voor je bagage.

(tekst loopt door onder afbeelding)

 

Wordt het niet tijd om met een schone lei te beginnen?

“Ja maar, een EV is veel te duur om te kopen” zeggen veel mensen. En over de batterijen zeggen ze: “Er is niet genoeg Lithium. Er zit onethisch gewonnen Kobalt in. En zeldzame-aardmetalen uit China.”

Ik kan deze mensen geruststellen. Het is waar dat de batterij het duurste deel van de EV is, maar . . . Lithium is beslist niet zeldzaam, en in een autobatterij zit maar 50 a 70 kg Lithium. Een tekort – na de pandemie – heeft de prijs enorm opgedreven, maar die is weer net zo snel gekelderd zodat het nu met €35/kg maar 2000 euro van de batterijprijs uitmaakt. Kobalt is ook geen bottleneck meer omdat dat in de nieuwe generatie batterijen niet of nauwelijks (2%) meer zit. En Tesla heeft aangekondigd dat in hun volgende generatie EV’s helemaal geen zeldzame-aardmetalen meer zitten. Je kunt ervan uitgaan dat anderen dit voorbeeld zullen volgen, al was het maar omdat behoorlijk scheelt in de prijs.

Komen er goedkopere elektrische auto’s?

Het antwoord is: ja, die komen er zeker.

Volkswagen gaat over twee jaar de elektrische ID2 leveren voor €25.000. Net zo groot als de huidige Golf, maar dan €5.000 goedkoper. Tesla heeft in januari de prijs van hun meest verkochte auto, de Model Y Long-range, met wel liefst €10.000 verlaagd. En het instapmodel van de Model 3 (325 pk, 490 km rijbereik) naar €42.000 waarop je nog €3.000 subsidie krijgt. Best veel geld nog, maar het zijn dan ook Premium auto’s, in het luxe segment. De volgende Tesla’s (vanaf 2025) zullen voor de helft van “het geld van nu” gemaakt worden, hebben ze aangekondigd.

Vanaf 2025 is een EV goedkoper dan een brandstof-auto. Terwijl de brandstof-auto steeds complexer en duurder wordt, om aan de steeds strengere milieueisen te voldoen, komen er steeds goedkopere EV’s op de markt. Doordat ze in alsmaar grotere series worden gemaakt en zo veel simpeler zijn.

En de E-fuel auto?

Duitsland en Italië hebben in de EU het voor elkaar gekregen dat “het verbod op brandstofauto’s vanaf 2035” niet geldt voor auto’s op E-fuel. E-fuel is “synthetische benzine” gemaakt uit waterstof. Een lobby van sentimentele autofabrikanten (BMW, Italianen) heeft deze uitzondering in de Europese wetgeving voor elkaar gekregen. Om zo hun auto’s op benzine dan nog nieuw te mogen verkopen.

Niet dat we hier serieus naar moeten kijken; het is een stuiptrekking van de stervende auto industrie. Fabrikanten die niet overgaan naar elektrisch, zullen in 2035 nog maar weinig verkopen. De prijs van de E-fuel auto is veel te hoog (kleine series, nog complexer dan nu al) en ze hebben nog steeds dezelfde uitlaatgassen waarmee ze dan de stad niet in mogen. Ook is E-fuel wel tien keer duurder dan benzine; dat willen maar weinig mensen betalen.

 

Henk Schreij

Word supporter van HierinSalland

HierinSalland is voor, maar ook van Salland. Word supporters en ondersteun ons. Door mee te doen of met een kleine bijdrage.

Interessant? Deel het artikel

Meer over

Blijf op de hoogte

Abonneer je op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Om de twee weken verloten we onder de abonnees om en om een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch en de biologische Supermarkt in het Bos van Kleinlangevelsloo, beiden in Raalte. Bekijk de spelregels.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Iedere maand verloten we onder de abonnees een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch in Raalte. Bekijk de spelregels.