Wat is er in het dorp te doen? Welke verenigingen zijn er? Wat heeft het bedrijfsleven me te bieden? Dat lijken van die simpele vragen, maar feitelijk zijn de antwoorden erop de smeerolie van een goed lopende samenleving. In Heino beginnen ze daarom hun eigen digitale dorpsplein.
Cor vertelde zijn verhaal ook in Kiek An, een nieuwe talkshow die wegens corona zijn eerste aflevering digitaal meemaakte.
Lees verder onder de video
Vroeger had je het dorpsplein, of het kwartiertje na de hoogmis achter de kerk, waar je elkaar tegen kwam, waar je de laatste nieuwtjes uitwisselde. Die functie werd overgenomen door het dagblad. In Heino had je er in de jaren tachtig drie: De Zwolsche Courant, het Sallands Dagblad en het Overijssels Dagblad. Daar is nu de Stentor van over met maar heel weinig Sallands nieuws. Nu.Heino was voor Heino een goed alternatief: een digitale vorm die de functie van het dorpsplein overnam. Maar na een jaar of tien stopten de initiatiefnemers er mee. Salland Centraal vult dat gat niet op. Dus heeft vanuit Plaatselijk Belang een groep mensen de koppen bijeengestoken om weer een communicatieplatform voor het dorp te krijgen. Het digitale dorpsplein – met nu nog de werktitel Heino.info – wordt komende winter gelanceerd.
Cor van Gasteren schets het gemis. “Dan hoorde je dat er ergens iets leuks te doen was geweest maar dat je dat dan niet wist. Dat is voor zowel degene die iets organiseert als degene die er naar toe zou willen niet leuk. Daar heb je echt een goed communicatieorgaan voor nodig.” Van Gasteren werd enthousiast over de mogelijkheid op een workshop van de provincie. “Daar werd het belang van zulke dorpspleinen uitgelegd en toen ik daar mee thuis kwam bleek dat er meer waren in Heino die hier de schouders wel onder wilden zetten.”
“Bedrijven die hun producten aan willen bieden, verenigingen die de samenleving willen informeren, diensten die er zijn, een lokale marktplaats… er is zo veel wat je elkaar op lokaal niveau wil meedelen, daar hopen wij straks met ons digitale dorpsplein aan tegemoet te komen. In deze coronatijd wordt dat belang nog eens extra onderstreept. Er ontstaan overal acties om elkaar te helpen, maar dan moet je wel kans hebben elkaar daar ook van op de hoogte te brengen! Het digitale dorpsplein wordt ook een plek waar alle webshops van Heino bij elkaar komen. Dat zijn er in ons dorp al zo honderd! En we hebben 250 bedrijven die allemaal wel aandacht willen!
De site is niet alleen voor Heinoërs, hij is ook bedoeld voor de bezoekers van de gemeente. “Naast agenda, bedrijfs- en verenigingsinfo en een lokale marktplaats komt er ook vanaf het begin al een goede toeristische pagina op, zodat mensen die hier op bezoek komen weten wat er toe doen is.”
De Kracht van Salland wil initiatieven van Sallandse bodem ‘een kontje geven’ met een kleine financiële bijdrage vanuit het subsidiepotje 4D. Dat staat voor denken, doen, durven en vooral ook delen. Giny Hoogeslag is ‘4D-makelaar’ en ondersteunt de projecten. Ook dit project.
Kijk hier de hele uitzending van Kiek An