Het offerfeest komt er weer aan. Een belangrijk feest voor moslims. In eer reeks artikelen legt Hasan Kaddour uit wat dat feest precies inhoudt en onderzoekt hij of Salland het feest niet kan overnemen. Het staat immers voor verbroedering en ies over hebben voor elkaar..
Het is belangrijk om verschillende feestdagen en tradities te begrijpen om het begrip en het samenleven in onze multiculturele samenlevingen te bevorderen. Over minder dan twintig dagen zullen moslims Eid al-Adha vieren, maar velen in onze gemeenschap weten niet wat het werkelijk betekent of hebben er misvattingen over. Dit artikel heeft tot doel de betekenis van Eid al-Adha en het belang van offers uit te leggen, naast het geven van suggesties om het begrip en de communicatie tussen de leden van onze samenleving te verbeteren.
Het Offerfeest, ook bekend als het Feest van het Offer, viert de bereidheid van de profeet Ibrahim om zijn zoon te offeren in gehoorzaamheid aan Gods bevel. Hoewel het islamitische verhaal hier enigszins verschilt van dat in het Oude Testament, ligt de kern in opoffering en toewijding aan God.
In onze Nederlandse samenleving zijn velen mogelijk niet bekend met deze feestdag en wat deze aan rituelen en feestelijkheden met zich meebrengt. Het feest is niet alleen een religieuze gelegenheid, maar ook een dag van vreugde, het uitdelen van nieuwe kleren aan kinderen en het verbeteren van sociale relaties door middel van bijeenkomsten en felicitaties. Op deze dag worden veel conflicten opgelost en wisselen mensen felicitaties en vieringen uit.
Tijdens het Offerfeest vieren moslims in het algemeen, inclusief niet-gelovigen, dit feest (het lijkt op hoe niet-gelovige burgers in Nederland ook religieuze feestdagen vieren) omdat deze feestdagen ook onderdeel zijn geworden van rituelen, tradities en jeugdherinneringen. Het is een culturele en sociale gelegenheid waarin ze zich eenzaam voelen als er niemand is om het feest mee te vieren. Daarom zie je dat velen hun toevlucht nemen tot sociale media om digitaal te vieren met familie, verwanten en vrienden. Dit brengt ons terug naar het concept van de ‘sociale mediaghetto’. Hier komt het belang van het versterken van sociale banden naar voren.
Een voorstel om een evenement te organiseren op een plek zoals het Holstohus op de ochtend van het Offerfeest, waar moslims en lokale bewoners samenkomen, kan een geweldige stap zijn. Gezinnen kunnen hun zelfgemaakte lekkernijen meenemen en samen in een vriendelijke sfeer vieren. Het versturen van uitnodigingen via de gemeente, sociale media of op andere manieren zal een brede deelname garanderen.
Dit herinnert ons aan het initiatief van de islamitische gemeenschap in Wijhe , die twee jaar achter elkaar een Ramadan-iftar organiseerde waarbij de katholieke en protestantse kerken betrokken waren en dat werd gesteund door de gemeente. De nieuwe burgemeester van Olst-Wijhe “Sietske Poepjes ” eerde de gelegenheid met haar aanwezigheid, wat een teken van hoop was voor de gemeenschap. Ze hield een opmerkelijke toespraak waarin ze de basisprincipes voor onze tolerante en gedeelde samenleving in vreugde en verdriet benadrukte. Ook wethouder ” Judith Compagner” was aanwezig, evenals veel leden van de Oekraïense, Turkse, Somalische en Koerdische gemeenschappen. Het initiatief was succesvol en loopt al twee jaar
Onze gemeente kan het voortouw nemen met dergelijke initiatieven. Een dag van vreugde verdient altijd een plek op onze agenda, en het vergroten van de betrokkenheid van alle gemeenschappen in de samenleving met hun gemeente en met elkaar is een doel dat de moeite waard is.
Een dergelijk evenement bevordert de banden tussen alle leden van de gemeenschap, inclusief moslims, christenen en niet-gelovigen, en heeft een positief effect op de kinderen. Stel je kinderen voor van verschillende achtergronden die samen vieren, nieuwe kleren dragen en glimlachen.
Onze kinderen zijn onze boodschappers die we naar de toekomst sturen
Heel mooi Hasan!!
Waarom zouden we niet het goede doen en positief handelen?
Moeilijk is het niet. Wel een kwestie van een keus maken.