Ik neem u even mee. In de auto. Van de Boskamp naar Olst. We rijden op de Eikelhofweg. We mogen hier 50 km p/u. We naderen de afslag naar de Aloysiusschool. Hier staat een groot potlood in de berm. Het betekent: vaart minderen en uitkijken. Vijftig meter verder opnieuw een potlood. Dat is bij de toegangsweg naar de Klimboom. Maar beide scholen zijn gesloten!
Staan de potloden er als relikwie? Of is het: laat maar staan. Het kan nooit kwaad om automobilisten tot voorzichtigheid te manen. En door. De Koekoeksweg op. We naderen de Immerzeelbrug over de Zandwetering. Direct na de brug twee blauwe borden met Olst erop. Van de bebouwde kom Boskamp naar het buurdorp. 50 is nog steeds de maximumsnelheid. Toch? Nou, op het wegdek vlak achter de brug staat met grote cijfers 60. Blijkbaar zijn die cijfers niet of slecht overgekalkt. Nog een relikwie? Of het is: laat maar staan. Auto’s krijgen toch niet de kans om 60 te halen, want luttele meters verder staat een bord met 50 en licht op wat je snelheid is. En door. Met 50 km/uur dan maar.
Vlak voor de S-bocht bij voorheen het Polletje, nu de Herbergier, afremmen naar 30 km/uur. Als ik hier deze maximumsnelheid aanhoud, zit er al snel een auto in mijn nek te duwen. Het is hier de bedoeling om fietsers de ruimte te geven. Dus niet gauw even inhalen. Zo erg is het niet om kalm-an te doen. Aan de veranderde voorrangsregels moet ik nog steeds wennen. En door.
Spoorwegovergang gesloten. Doe de motor even uit. De van Limburg Stirumstraat in. Daar ook weer tweemaal potloden langs de kant van de weg. Met een vierkant blauw bord: 30 km/uur, een advies. Hier zijn nog wel scholen. Dus kalm-an. Maar geldt het ook als het vakantie is? In het weekend? Om zeven uur s ’avonds? Het is maar een vraag.
We slaan linksaf en komen uiteindelijk op de Aldert Geertstraat. Ter hoogte van de Olsterhof. Het is maandagmiddag. We zien een auto van Handhaving. En twee handhavers controleren de parkeerschijven op het dashboard. Dat is hier verplicht. Je mag er anderhalf uur staan. Om te voorkomen dat de parkeervakken voor de winkels worden gevuld met langparkeerders. Dat is gunstig voor de winkeliers. Eerlijk gezegd vergeet ik vrijwel altijd de schijf neer te leggen. Haal ik bijvoorbeeld een doosje wijn bij slijterij de Dom, dan ben ik binnen vijf minuten weer weggereden. Ja, ik weet het, dat weet de handhaver niet. Dus, ook op maandagmiddag de blauwe schijf neerleggen. Dat geldt niet voor mij hoor. Want op maandag is de slijterij dicht.
Terug naar de Boskamp. We komen nog één opmerkelijke situatie tegen. We rijden keurig met 30 km/u de Jan Hooglandstraat uit. Na de S-bocht en het Koekoekspad, mag ik 50 km/uur. Ik geef wat gas en krijg vrijwel direct een snelheidsmeter in het vizier. Ik denk dat die weinig snelheidsovertredingen laat zien. Want op zo’n kort stukkie van 30 naar meer dan 50 is moeilijk. Ja, een elektrische auto kan dat, die trekt snel op. Onverantwoord snel.
Ik denk eigenlijk dat de gemeente met opzet al deze situaties laat bestaan. Anticiperend op de komst van steeds meer elektrische auto’s. Dat die niet door het dorp kunnen sjezen.
Eindelijk een overheid met een vooruitziende blik.