Gosse Jongstra: Helemaal goed

Columnist Gosse Jongsma worstelt met de vraag of alles nog wel goed komt en of hij nog wel prettige dagen in het vooruitzicht heeft.

Interessant? Deel het artikel

pixabay

Het begint me op te vallen. Vooral op terrasjes. De bediening vraagt wat we willen drinken. Vier koffie graag. “Wilt u daarbij een gebakje?” Nee, dat hoeven we niet. “Helemaal goed.” Later: “Kan ik nog iets anders voor u inschenken?”. Nee dat hoeft niet. “Helemaal goed.” Bij het afrekenen: “Bonnetje mee?” Nee, dat hoeft niet. “Helemaal goed.” En dat gaat zo op elk terras, bij elke kassa.  Let er maar eens op. Wat me verder opvalt dat “Helemaal goed” volgt op een “Nee” van mijn kant. Immers, voor de zaak is helemaal niet goed dat ik geen gebak wil of geen tweede drankje bestel. Als ik wel gebak bestel, dan volgt: “Komt eraan.” Juist dan verwacht ik: “Helemaal goed.” Waar komt zoiets vandaan?

Wie is daarmee begonnen?

En waardoor wordt dat een epidemie. Laatst betrapte ik mezelf op het uitspreken van die twee woorden. Ik schrok ervan. Ik weet ook niet hoe lang het al gaande is. Maar nu ik erop let, hoor ik het steeds vaker. Ja, nu zit u er ook mee opgescheept.

Een ander steeds terugkerend zinnetje bij vertrek uit winkel, café, na telefonisch gesprek met een klantenservice: “Prettige dag verder.” Nooit in andere bewoordingen zoals: Ik wens u een fijne dag; geniet van het weer; maak er een mooie dag van. Nee, Prettige dag verder. Geleerd op een cursus ‘Omgaan met klanten’?

Wat zeker geleerd is, is de vraag die elke klantenservicemedewerker geheid stelt, nadat je eigenlijke vraag is beantwoord: “Heeft u nog andere vragen?” Die komt altijd voorbij. Aangeleerd dus. Misschien moet ik eens vragen of het mailtje, dat binnen een minuut na het gesprek al binnenkomt, kan verdwijnen. ‘U heeft onlangs contact gehad met onze klantenservice. Wij willen ons aanbod en service zo goed mogelijk afstemmen op de klant. Wilt u daarom bijgaande vragenlijst……’

Laatst kreeg ik eentje van een telefoonprovider. Ik had een abonnement opgezegd. Direct na opzegging kreeg ik al een mailtje met de volgende tekst: ‘Hallo, Ik heb met jou gelachen, gehuild en veel gekletst. Heel eerlijk, ik heb een leuke tijd met je gehad. Ik ben gek op je! Daarom vind ik het erg jammer dat ik niet aan jouw verwachtingen tegemoet kon komen en dat je besloten hebt om je abonnement bij mij op te zeggen. Maar je bent natuurlijk vrij om te gaan.’

Even voor de duidelijkheid: dit is niet een bericht van een scharrel, maar van een telefoonmaatschappij. Ik was dus wel benieuwd naar de vragenlijst. Zou die ook gaan over onze relatie? De eerste meerkeuzevraag gaat over de reden van opzeggen. De relatie was van mijn kant niet zo innig. Ik kies: ‘Het abonnement wordt nauwelijks gebruikt.’ Ik klik op Volgende. En dan: ‘U voldoet helaas niet aan de doelgroep van het onderzoek.’ Huh? Ze doen onderzoek waarom klanten weggaan, ik ben zo’n klant. Ze beschrijven zelf dat we een nauwe relatie hadden. Ik heb het uitgemaakt. Nu behoor ik niet tot de doelgroep.

Ik ben geneigd om te zeggen: “Helemaal goed.”

 

 

 

Word supporter van HierinSalland

HierinSalland is voor, maar ook van Salland. Word supporters en ondersteun ons. Door mee te doen of met een kleine bijdrage.

Interessant? Deel het artikel

Meer over

Blijf op de hoogte

Abonneer je op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Om de twee weken verloten we onder de abonnees om en om een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch en de biologische Supermarkt in het Bos van Kleinlangevelsloo, beiden in Raalte. Bekijk de spelregels.

4 gedachten over “Gosse Jongstra: Helemaal goed”

  1. Harrie Kiekebosch
    Harrie Kiekebosch

    En wat dacht je van “nou, tot zo hè!” na een telefoongesprek waar je niet eens een afspraak maakte 😉

    1. Variant: ‘Komt goed’. Ook al is daar vaak in de verste verte geen zicht op. Toen ik daar laatst de spreker op attendeerde en vroeg of hij dat kon garanderen, antwoordde hij: ‘Helemaal goed’…..

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Iedere maand verloten we onder de abonnees een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch in Raalte. Bekijk de spelregels.