Op dit moment worden wegen in zowel Olst als Raalte grootschalig aangepakt om het verkeer te manen niet harder dan dertig te gaan. Daar heb je in de huidige cultuur ook echt obstakels voor nodig. Vooral aanwonenden die de weg goed kennen, trekken zich anders toch niets van de snelheid aan. En als in de 30-zone ook keurig 30 rijdt kun je er donder op zeggen dat bumperklevers je deel zijn.
De Fietsersbond voert al enige jaren campagne voor een lagere maximumsnelheid onder de titel ’30 is het nieuwe 50′. Volgens Esther van Garderen is de nieuwe norm voor iedereen een goed idee. “Als je als fietser of voetganger een ongeluk krijgt, dan is de kans dat je dat ongedeerd kunt navertellen bij 50 km/u 3,5 keer lager dan bij 30 km/u. Daarnaast is het gewoon fijner wonen en leven in 30 kilometergebied; minder geluid en fijnstof en de straat wordt meer van de inwoners. Natuurlijk konden gemeenten eerder ook al de snelheid verlagen, maar vaak gebeurde dat maar deels. Dat 30 nu de norm wordt brengt veel meer rust in het verkeer.”
Inrichting
De Fietsersbond waarschuwt wel dat de nieuwe snelheidsnorm niet zomaar een kwestie is van andere bordjes ophangen. Van Garderen: “Gemeenten moeten echt goed kijken naar de inrichting van straten waar je 30 mag. Als een straat nog steeds de uitstraling heeft van een 50-weg, dan blijven mensen in de verleiding komen om harder te rijden. Bij een nieuwe norm hoort ook een nieuwe manier van naar de ruimte kijken.” Onze volgende ambitie wordt op Europees niveau voor elkaar te krijgen, dat er Intelligente Snelheids Adaptatie in auto’s en motoren wordt ingevoerd.
De Fietsersbond rekent erop dat de minister snel werk maakt van de motie. Er is al zoveel onderzoek dat aantoont, dat 30 kilometer per uur levens redt en voorkomt dat mensen ernstig gewond in het ziekenhuis terechtkomen. Het is hoog tijd om aan de slag te gaan!” aldus Esther van Garderen.