Las enige tijd geleden dat het dit jaar 100 jaar is geleden dat de eerste TT Assen is verreden. Zes keer niet verreden (5 keer tijdens de Tweede Wereldoorlog en één keer corona). Verdomd, als je er goed over nadenkt, hebben we meer als een derde deel hiervan uit gemaakt. Als toeschouwer natuurlijk.
Nou, misschien mooi voor een column voor HierInSalland. Maar dat liep uit de hand. Het werd geen één column, maar misschien wel 4.
(Lees verder onder video)
Geboren en getogen aan de Luttenbergring, het mooiste bochten circuit van Nederland en omstreken. In 1970 was de allereerste race en de start en finish waren bij onze ouders vlak voor de deur. Vanaf dat moment waren we besmet met de motorrace. Ook de motorrace zelf, maar vooral het hele gebeuren erom heen. Afgelopen 14 juni was er weer een nieuwe editie. Prachtig weer en een geweldige organisatie. Hulde !!
Lees hier een eerder artikel hierover van mij in HierInSalland
In 1976 de stoute schoenen aangetrokken en met de oude Ford Taunus 1600 richting TT Assen + mijn meissie, broer en nog 3 kameraden. In de kofferbak 4 krat bier. Dit alles had zoveel gewicht dat bij iedere hobbel de auto over de grond schuurde. Op de terugweg was dit minder omdat de 4 kratten bier leeg waren. Het was het jaar dat Barry Sheen de konings klasse won en Wil Hartog de derde plek. Wil kenden we al van de races op de Luttenbergring.
(Lees verder onder afbeelding)

De races van 1976 hadden zo’n goede indruk achtergelaten dat we in 1977 2 weken na de races in Luttenberg weer richting Assen reden. Het werd extra groot feest omdat Wil Hartog de 500 cc won. Onze held die ook die jaren op ons circuit (Luttenbergring) aanwezig was en meerdere malen de 500 cc won. Hij kreeg de bijnaam “De witte Reus”. Ofwel “De grasdroger uit Abbekerk”. Wil noemt het nog steeds zijn mooiste dag uit zijn leven.
In 1978 was het Kenny Roberts die o.a. Wil Hartog Johnny Cecotte en Barry sheen van de eerste plaats afhield. Dan wel geen Nederlands succes, het plezier en de schik was er niet minder om.
In 1979 huisje gebouwd, getrouwd enz. Voor de TT was geen ruimte dat jaar. Het te bouwen huis stond aan het circuit en doordat toen het publiek helemaal kon rond lopen had De “RAM’’ het helemaal afgezet met hekken. Doordat er veel zelf werd geklust aan het huis hebben we dat jaar weinig van de races mee gekregen.
Pas in 1985 hebben we de draad weer opgepakt. Getrouwd, inmiddels vader, broer was verhuisd naar Friesland en dus moest het er toch een keer weer van komen. De Ford Taunus was al lang niet meer, en….. we hadden bedacht om maar met de trein te gaan. De 2 koelboxen volgepakt met van alles wat, maar vooral een biertje. We werden naar het station in Raalte gebracht, waar we met de trein richting Zwolle gingen en daarna naar Assen. Daar stond een bus klaar die je richting het circuit vervoerde. Maar 3 kilometer voor het circuit stopte hij en vroeg ons om uit te stappen. Dus nog ruim 3 kilometer lopen met volle, zware koelboxen. Het feest kon beginnen kon beginnen, en het werd feest. Zoals al gezegd de races waren mooi, maar nog mooier was het gebeuren erom heen. In de herinnering won Randy Mamola de 550 en Streuer/Schnieders werden derde. Steuer op de motor en Schnieders als bakkenist. Dit jaar verdwenen de bochten “Bedeldijk”, “Stoomdrift” en “De Vennen” en werd het circuit ingekort. De eerste paar jaar gingen we nog met z’n tweeën, maar dat werd later wel anders. We konden de eerste keer de bus niet terug vinden om naar het station te gaan en na een eind gelopen te hebben konden we de stadsbus pakken……
Tot 2016 was de TT op zaterdag, dus zaterdag 28 juni 1986 stonden we alweer vroeg op het station op weg naar de één na mooiste dagen van het jaar. Meissie was 7 maanden zwanger, dus de mooiste dag moest nog komen. Het was weer een drukte van belang in de trein en vooral op het circuit. Later in de morgen kwamen vaak veel Duitsers die dan een fles wijn opdronken en daarna een paar uur plat gingen en tegen het eind van de 500 cc pakten ze hun spulletjes en reden weer huiswaarts. Dat is een manier van TT vieren, wij dachten hier anders over. We wachten meestal alle races af, en als de koelboxen leeg waren pakten we de spullen richting Lutt’nbargring. Trouwens Wayne Gardner won de koningsklasse en Streuer/Schnieders vielen uit met een kapotte ontsteking. Ik heb de programmaboekjes nog en daar staat dit ingeschreven. Moest wel goed kijken want als je bij de 500 cc keek, werd het handschrift minder duidelijk.
Ook ergens in de jaren 80 werden de vaste houten toilet units verwisseld met dixi’s. De eerste keer waren het enkele Dixi’’s. Als er een vrouw in de Dixi zat gingen dronken jongeren deze omdrukken. Als gevolg als deze plat lag de deur open ging met een verbaasde vrouw die waarschijnlijk niet meer droog stond. En het was geen regen. Het volgend jaar zaten meerdere Dixi’s aan elkaar vast zodat ze niet meet om te drukken waren. En de dames hielden de voeten schoon en droog, alhoewel……..
Mooie herinneringen, vooral de jaren dat je nog mocht kamperen op het circuit en idd je eigen drank en BBQ mocht meenemen. De ervaring die jij schrijft over de Duitsers ken ik vooral van de Engelse bezoekers.
Volgende week mogen we weer!!