Ik kwam net terug van een tentoonstelling ‘van wie is het platteland’ toen ik in Twente bijna van de weg gedrukt werd door een agressieve vrachtwagenchauffeur. Die dacht dat de weg van hem was. Ik reed 84 op een 80km-weg, er was een ruimte van zo’n 75 meter met de auto voor me. Dat stond die poging tot moordenaar in de vrachtwagen achter me niet aan. Hij kwam aan halve meter achter me rijden, liet de zware scheepshoorn klinken en verblinde me met zijn schijnwerpers. Aansluiten zou ik en gauw wat!
Ik ben een paar keer met VVN in gesprek geweest vanuit het idee dat bumperkleven de grootste oorzaak van ongevallen is. Dat ontkennen ze daar. Zij zeggen dat de meeste ongevallen ontstaan door andere dingen achter het stuur te doen, zoals bellen. Ik denk dat het een het ander niet uitsluit. Als je belt zonder afstand te houden is de kans op een botsing immers groter.
Het zou me daarom wel iets lijken een landelijk signaal af te spreken om bumperklevers bewust te maken van hun gedrag. Bijvoorbeeld je knipperlicht een paar keer rechts en dan een paar links aan te zetten. Een beetje als tevreden vrachtwagenchauffeurs als je ze een signaal gegeven hebt dat ze weer kunnen invoegen.
Dat signaal kan werken als iedereen het kent en als we het allemaal gebruiken. Zolang dat nog niet het geval is, zet ik bij bumperklevers vaak mijn richtingaanwijzer naar een kant aan. De klever denkt dan dat ik af wil slaan en neemt gas terug. Het is echter steeds vaker zo dat die schijnbeweging slechts even helpt. Het lulletje rozenwater voelt zich in de boot genomen en komt daarna nog heviger klevend mijn bumper weer opzoeken.
Ze zeggen dat die agressieve chauffeurs mannetjes met een klein pikkie zijn. Nou, dan lopen er een boel mannetjes als zodanig rond.
Afgelopen zaterdag waande ik me trouwens even in de beginjaren van dat ik mijn rijbewijs had. Er kwamen me ineens allemaal vrachtwagens uit de jaren 60, 70 en 80 tegemoet. Toch mooi die oude modellen. Maar wat ze op binnenweggetjes tussen Lierderholthuis en Wijhe deden? Toeren. Het bleek een Old Transport Achterhoek Toertocht te zijn. De najaarsrit.
Een ding hadden de chauffeurs gemeen met die van nu. De weggetjes op het platteland zijn van hen, denken ze. Ze gingen voor geen meter aan de kant. En remmen voor tegenliggers deden ze ook niet. Waart oe of ik rie oe een foeke in de waang!
Vriendelijk volk.
Denne,
ik herken dat gedrag: geen snelheid minderen, geen cm aan de kant. Ik moet maar in de berm kruipen.
Hetzelfde geldt voor grote trekkers.
En, voor nu in de oogsttijd van piepers en mais: op de N348 tussen Raalte en Wesepe verrekken de trekkers het om een file achteropkomend verkeer voor te laten gaan door zelf even op de uitwijkstrook voor trekkers te rijden. Daardoor wordt er vaak gevaarlijk ingehaald.