Denne wacht niet (altijd) tot de rode lichten gedoofd zijn

In onder meer Utrecht zijn flitsers geplaatst om chauffeurs te betrappen die door rood rijden bij een spoorwegovergang. Want ook daar moet je wachten tot het rode licht gedoofd is. Denne ziet dat toch een beetje anders.

Interessant? Deel het artikel

spoorwegovergang met borden wachten tot het rode licht gedoofd is

Met die camera’s in Utrecht zijn al meer dan 6000 boetes uitgedeeld. Misschien dat daarmee een treinkaartje wat goedkoper kan worden? Dan nemen mensen minder de auto, kunnen ze minder door rood rijden.

Maar of dat voor de lange termijn werkt? Want als er minder door rood gereden wordt, heb je minder inkomsten…

Toen ik een stuk las over gamification (de techniek op een spelletjesmanier inzetten) werd een voorbeeld gegeven van een snelheidscamera waarbij de boetes inleggeld waren voor een loterij onder mensen die níet te hard hadden gereden. Dat werd zo’n succes dat niemand meer te hard reed. Tja, toen was de loterij ook niks meer aan.

Met goedkopere treinkaartjes gaat dat niet verkeerd aflopen. Want als er meer mensen met de trein gaan, levert dat via die weg meer geld op.

Toch ken ik twee situaties waar ik niet wacht tot de rode lichten gedoofd zijn.

De eerste is als we met een groep vrienden onze jaarlijkse tocht van Rotterdam naar Raalte maken. Dat ontstond ooit toen een paar Heetenaren het onzalige idee doorvoerden in Rotterdam te gaan wonen. Ze bleven wél gewoon doorgaan met naar de kroeg gaan. Naar de kroeg ga je met de fiets. En de enige echte kroeg was en bleef Bosgoed in Heeten. Sindsdien fietst zo’n twintig man en vrouw ieder jaar een keer de RoRarit.

Onderdeel van die RotterdamRaalterit is een puntenklassement voor wie het eerst een dorp in fietst. Als dan het plaatsnaambordje net aan de overkant van een verkeersplein met rode lichten (Baarn) of na een spoorwegovergang (Raalte) is, dan ga je voor de punten en wacht je niet tot het rode licht gedoofd is!

De tweede situatie om niet te wachten tot de rode lichten gedoofd zijn, is bij enkel spoor. Want waar moet die andere trein dan vandaan komen? Er rijdt nooit een trein achter een andere trein aan. We zijn al blij als er één trein tussen Zwolle en Enschede rijdt, laat staan twee achter elkaar! En van de andere kant kán geen trein komen.

Als het nuttig is, volg ik regels graag op. Maar ik ben geen idioot die luistert naar mensen die er hun beroep van gemaakt hebben middelen tot doel te verheffen. Bij de spoorwegovergang bij ‘Kruispunt Bos’ kunnen die borden dus wel weg.

Daar kunnen sowieso wel een paar borden weg… Ik ben niet blind of zo!

 

Word supporter van HierinSalland

HierinSalland is voor, maar ook van Salland. Word supporters en ondersteun ons. Door mee te doen of met een kleine bijdrage.

Interessant? Deel het artikel

Meer over

Blijf op de hoogte

Abonneer je op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Om de twee weken verloten we onder de abonnees om en om een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch en de biologische Supermarkt in het Bos van Kleinlangevelsloo, beiden in Raalte. Bekijk de spelregels.

1 gedachte over “Denne wacht niet (altijd) tot de rode lichten gedoofd zijn”

  1. Inderdaad, Denne, die borden alleen plaatsen bij 2 of meer sporen is niet zo’n slecht idee. En voor rood licht moet je sowieso wachten, hebben we allemaal geleerd.
    Overigens, doe jij mee met die Rorarit? En ga je dan eerst met de fiets of de trein naar 010 ?

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Iedere maand verloten we onder de abonnees een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch in Raalte. Bekijk de spelregels.

Ook interessant

Sorry, geen nieuws gevonden