We waren met wat maten aan het wielrennen en passeerden langs het fietspad vanwege werk in uitvoering een snelheidsbeperking: we mochten niet harder dan 30. “Nou, dat hadden ze ook wel 25 jaar eerder mogen zeggen,” mompelde de pas met pensioen gegane renner die daarna weer lucht hapte voor zuurstof om bij te blijven.
Zo’n bord langs de weg vind ik altijd het voorbeeld van Nederland-regelland. Je zet er even iets neer, maar wat maakt niet zo veel uit. Enerzijds is het genoeg om mensen op te laten letten, anderzijds trekt niemand zich er toch iets van aan.
We trekken ons daar zo weinig van aan dat toen ik recent ergens een stel voor een afgesloten fietspad op de Sallandse Heuvelrug zag twijfelen, dat ik toen al wist dat dat vast geen Nederlanders waren.
“What does that mean” wezen ze naar een bord met ‘Afgesloten wegens werkzaamheden, volg omleiding’.
“Nou, dat betekent dat ze verderop ergens aan het werk zijn, maar dat je er vast wel langs kunt.”
Ze hadden inderdaad net ook al wat fietsers van de andere kant zien afkomen, “maar die waren misschien halverwege weer teruggegaan?”
“Denk het niet” en ik fietste verder, de werkzaamheden tegemoet, waar ik inderdaad zo langs kon.
Ik moest denken aan de opdracht dat je moet springen. Dat een Duitser dan vraagt “hoe hoog?” en een Nederlander “waarom?”
Borden, bij de entree van de Raalter promenades stond ook altijd een dom bord. Dat je er niet mag fietsen als de meerderheid van de winkels open is. Dat weet je dus niet als bezoeker. Maar omdat Hans de Kort die omissie ontdekte weigerde het gemeentebestuur verbetering. Ja, pas achteraf, er zal – geheel in stijl van wat er landelijk aan de hand is – vast ook nog wel een keer excuus volgen.
In Deventer kwam ik bijgaand bord tegen. Een wandelpad waar je ook mag fietsen. ’t Is net als de trein van half tien die een kwartier vertraging heeft: is het dan nog wel de trein van half tien? Is een wandelpad waar je ook mag fietsen wel een wandelpad?
Ik vind een wandelgebied waar niet op fietsers wordt gejaagd, maar waar je voorzichtig mag fietsen juist een voorbeeld van een volwassen en redelijke benadering. Ik kom daar vaker, het werkt prima.
Helemaal eens Hans. Voetgangers voorrang geven en fietsers zich veilig er om heen laten bewegen, waarom niet. Zouden ze binnen bebouwde kommen ook in moeten voeren. Fietsers en voetgangers altijd en overal voorrang geven en auto’s die zich er veilig rondom heen bewegen. Dan kan mien moe ok wear veilig met de fietse de weg op.
Maarrrrrr: hoe geef je dat aan? Betreffende verkeersbord is een RVV G07 – Voetpad. Ik ken die borden natuurlijk allemaal uit mijn hoofd. Dit officiële verkeersbord G07 geeft een verplicht voetpad aan. Fietsers, bromfiets, auto’s etc. zijn hier dus niet welkom.