Sinds oktober 2015 is er in de gemeente Olst-Wijhe een deelauto. Tegen een lage kostprijs mag iedereen in de gemeente gebruikmaken van de auto. Het blijkt een groot succes. Vier jaar geleden nam Duurzaam Olst-Wijhe, onder leiding van Bas Jansen, het initiatief voor de deelauto. Zij schakelden Automakelaar Jolink in en toen begon het balletje snel te rollen.
Jan-Willem Jolink blikt terug: “We zijn begonnen met een auto die op lpg rijdt. Het leek ons niet verstandig om gelijk voor een elektrische auto te gaan, omdat die een langere oplaadtijd heeft. Ik vond een goede tweedehandsauto en Autobedrijf Boskamp tekende voor het onderhoud en service. Voor de verzekering werden we een vereniging waar gebruikers lid van zijn. Ook kwam er een digitale reserveringssite. Binnen de kortste keren waren er twintig leden. We hanteren nu een wachtlijst om lid te worden, want meer dan twintig gebruikers op één auto is te veel, dan vis je te vaak achter het net.”
Geen concurrent van de trein
In het begin was het nog een beetje finetunen. “We hebben de kilometerprijs van €0,35 naar €0,25 laten zakken, maar tegelijk een uurtarief van €1,50 ingevoerd. Zo voelen mensen de urgentie om de auto weer terug te brengen. De tarieven kunnen eigenlijk nog wel iets lager, maar we willen een buffer opbouwen én geen concurrent van de trein zijn. Concurrent van een eigen auto zijn we wel. Weinig mensen weten dat een eigen auto al snel €500 per maand kost als je alles meetelt!”
Het huursysteem is heel eenvoudig. Je reserveert op een website en geeft de kilometerstand door bij het inleveren. De kosten worden afgeschreven van een tegoed dat je vooraf inlegt. Moet je onderweg tanken of haal je de auto door de wasstraat? Dan krijg je de kosten daarvan bijgeschreven op je tegoed. “In de auto ligt een schriftje waarop leden de kilometerstand bijhouden. Af en toe controleren we die, maar we hebben nog nooit gedoe gehad.”
Tweede deelauto
Om de wachtlijst te verkleinen hebben we nu een tweede deelauto. Bas Jansen van Carrosseriebouw Jansen in Wesepe stelt een geërfde auto beschikbaar. De deelauto’s staan centraal in Olst (bij het Holstohus) en in Boskamp (naast de begraafplaats). “We hebben het er met de gemeente ook over gehad om hun auto’s in de avonduren te delen. Maar uit onze data blijkt dat de auto vooral tijdens kantooruren gedeeld wordt, dan heeft de gemeente haar vervoer juist zelf nodig. Uit die data leid ik ook af dat de deelauto kan voorkomen dat mensen een tweede auto voor de deur hebben staan.”
Eigen auto
Olst-Wijhe investeerde in een deelauto om mensen te stimuleren hun eigen auto ook aan te bieden als deelauto. “Maar daar zijn we hier in het oosten van het land blijkbaar nog niet helemaal klaar voor”, veronderstelt Jan-Willem Jolink. “Daarvoor hechten we toch nog te veel waarde aan onze auto. Het gaat beter als de auto van niemand – of van allemaal – is.
Automakelaar Jolink begeleidt momenteel ook een kleiner project voor deelauto’s. “Een woongroep van zeven huizen had acht auto’s voor de deur. Die gaan we allemaal verkopen en nemen daarvoor twee deelauto’s in de plaats. We hebben onderzocht dat daarmee iedereen bijna altijd over een auto kan beschikken. Daarnaast is het natuurlijk veel duurzamer en wordt er zo’n € 3.000,- aan kosten bespaard!”
In dit artikel vinden gemeenten tips hoe ze deelauto’s kunnen ondersteunen.