Ik schuif aan de keukentafel bij Jos Holtmaat uit Luttenberg. Door toedoen van zijn kameraad Gerard Oosterlaar werd hij zomaar een min of meer bekende Nederlander! Hoe een balletje wel heel raar (en lang) kan doorrollen….
Het verhaal mag bekend zijn; 35 jaar geleden kreeg Jos van vriend Gerard, die scheids was in de voetbalwedstrijd SDOL- Holten, twee keer geel. Bal opgehaald uit de mais, maar teruggeschopt toen bleek dat de tegenpartij de inworp had. Dus: rode kaart aan de broek! Dat feit werd door Jos nooit vergeten en elke verjaardag herinnerde hij Gerard weer fijntjes aan dit , in zijn ogen, grote onrecht. En zoals dat gaat met verhalen die jaar na jaar worden doorverteld: het wordt steeds mooier, de feiten worden ingewisseld voor sentiment en sensatie. Dat verveelde Gerard op een gegeven moment en de aanleiding om hier eens en vooral mee af te rekenen was naar aanleiding van de Top700. Jos presenteerde, Gerard kreeg het verhaal wéér te horen en bedacht een uitgebreide strategie.
(tekst loopt door onder de afbeelding)
Mediastorm
De eerste stap was bellen naar de KNVB en het verhaal uitleggen, met de vraag om seponering van de gegeven rode kaart. Dat moest uiteraard intern overlegd worden, werd normaal nooit gedaan, maar… voor één keer, per grote uitzondering, wilde men wel meewerken. Stap twee was het regelen van de fanfare. Muziekvereniging De Bergklanken studeerde daarop speciaal voor de gelegenheid het leid ‘Koning Voetbal ‘in. Stap drie was het mobiliseren van de pers; TV-Oost en dagblad de Stentor. Stap vier: voetbalbobo’s uit eigen dorp erbij, voorzitter Ruud Alferink van SDOL ( Samenspel Doet Overwinnen Luttenberg) vond het een geweldige mop. Stap vijf en zes waren toen het optrommelen van familie, vrienden en buren en het regelen van geluidsversterking en consumpties om te proosten op de langverwachte verzoening. Wat een voorpret! Alles geregeld, Gerard in scheidsrechters-tenue en het hele draaiboek liep gesmeerd.
Wil je de video terugkijken klik hier
Maar dan! Het sneeuwbaleffect dat een geinig verhaal heeft in tijden van nieuws waarvan je alleen maar depri wordt, is onvoorstelbaar. Al de volgende ochtend is het verhaal opgepikt door landelijke media. Te horen op Radio 358, Radio 2, Q-Music…Gerard is op vakantie gegaan en Jos wil eigenlijk de pers niet te woord staan, hij vindt dat hij daarvoor niet goed genoeg gebekt is. Maar hij moet de telefoon wel opnemen van zijn vrouw; tenslotte kan er ook iets mis zijn met zijn oude vader, je weet het niet!
Jos gaat naar zijn werk en wordt door iedereen aangesproken. En er komt nog meer: radioprogramma Spijkers met koppen wil beide heren aan tafel bij Dolf Janssen, dus op naar Utrecht, hartstikke leuke ontvangst, prachtige ervaring. Ook nog naar Hilversum Mediapark voor Ziggo Sport met Ruud Gullit, een stukje in het Jeugdjournaal , daar werd het zelfs ‘trending topic’. Pa, heb je dat gezien? vroeg zoon aan Jos, maar moest eerst even uitleggen wat een trending topic is… Filmpje op YouTube is ondertussen al door een half miljoen mensen bekeken. Zelfs een Belgische krant schreef erover.
(tekst loopt door onder de afbeeldingen)
Luttenberg-promotie is altijd goed, maar Gerard had in zijn stoutste dromen nooit verwacht dat dit simpele verhaal zo’n vlucht zou nemen. Deze lawine aan publiciteit overkwam de heren! Jos sluit het gesprek af met deze aanvulling: hij bezocht in Tivoli Utrecht een concert van Uriah Heep. Komt ’s nachts om 01.00 uur naar buiten en wordt door een wildvreemde dame aangesproken die hem herkent van het filmpje: ‘Hoe zat dat nou met die rode kaart?
‘Jos: “Nou, dan valt oe de bek toch lös…”