Covid19 verscheurt onze samenleving

Er is veel te doen over de bestrijding van de pandemie, met name over de invoering van de QR code om toegang tot maatschappelijke activiteiten te krijgen. Sommigen voelen zich dan buitengesloten. Of sluiten zij zichzelf uit? Twee eeuwen geleden speelde dezelfde problematiek.

Interessant? Deel het artikel

210920Historieknet

Momenteel woeden er heftige discussies (en helaas niet alleen die) over hoe we moeten omgaan met de covid19 pandemie. Absoluut niets nieuws. In de Middeleeuwen heerste de dodelijke pest, welke bestreden werd door besmette mensen af te zonderen in ver van de bewoonde wereld opgerichte zogenaamde pestengasthuyzen. Vaccinatiemogelijkheden bestonden toen immers nog niet.
Twee eeuwen geleden was pokken een gevreesde ziekte, waaraan vooral veel kinderen overleden.

Bestrijding pokken vanaf 1823

Al in 1808 had koning Lodewijk Napoleon de inenting al voor Nederlandse schoolgaande kinderen verplicht. Ook werden er allerlei campagnes opgezet om de inentingen te promoten. In 1823 volgde de nationale verplichtstelling voor alle schoolgaande kinderen en kwam dus ook het pokkenbriefje in omloop. Ouders die hun kinderen niet wilden laten inenten konden met hun kroost vanaf dat moment dus niet meer op de scholen terecht. Men moest dan thuis zelf maar voor onderwijs zorgen.

Tegenstanders

Sinds de opkomst van de pokkenvaccinatie waren er in Nederland ook mensen die het helemaal geen goed idee vonden om gezonde kinderen tegen de pokken in te enten. Dat de vaccinatie aardig wat bijwerkingen had speelde hierbij ook een rol. In de ogen van sommige tegenstanders was het verwerpelijk om een gezond lichaam ziek te maken, ook al werden de kinderen hierdoor beschermd tegen een ernstige ziekte.

 

Abraham Capadose - Gefotografeerd door David Octavius Hill.
Abraham Capadose – Gefotografeerd door David Octavius Hill.

Een bekende ‘anti-vaxxer’ was begin negentiende eeuw de Amsterdamse onderwijzer, arts en Réveil-man Abraham Capadose. In 1823, het jaar dat de overheid de verkapte vaccinatieplicht instelde, publiceerde hij een geschrift getiteld ”Bestrijding der vaccine of de vaccine aan de beginselen der godsdienst, der rede en der ware geneeskunde getoetst”. De bezwaren van Capadose waren religieus gemotiveerd. De arts meende dat vaccineren getuigde van wantrouwen ten opzichte van God, alsof die niet te hulp zou kunnen schieten in geval van ziekte… Nadat een kind van Isaäc da Costa, een geestverwant van de arts, aan de kinderpokken stierf, werd Capadose wat milder en stelde hij dat iedereen voor zichzelf moest uitmaken of er gevaccineerd werd of niet. Van verplichting moest hij nog steeds niet hebben.

Bron: Historiek Net

Niets nieuws onder de zon

Toch werd deze verplichting tot inenting door vrijwel iedereen opgevolgd en dat terwijl de inenting in vergelijking tot de huidige prikjes een hel was. De meeste ouderen onder ons lopen nog met de kringen van deze vaccinatie op hun armen rond. Maar ja, in die tijd bestond er nog geen internet, waarop een relatief kleine groep vreselijk veel lawaai kan genereren. En dansleraren moesten toen nog de hele dag werken.

Proefkonijn

Een in antivaxxer- kringen veel gehoord geluid is dat effecten op lange termijn van deze injecties niet duidelijk zijn. Hierbij wordt volledig voorbijgegaan aan de verplichte testen op zeer grote schaal, die voor de toelating van een medicijn verplicht zijn. En in uitzonderlijke gevallen kunnen er zeker bijwerkingen optreden, dat wordt door iedere medicijnfabrikant erkend. Elke medicijnverpakking bevat een bijsluiter die vaak zwaarder weegt dan de pilletjes in de doosjes. Ook is men open in de informatie over effectiviteit, zodat van een vaccin nooit 100% zekerheid verwacht kan worden. De laatste 100 jaar is er geen enkel vaccin op de markt gekomen, waarvan achteraf ongewenste bijwerkingen geconstateerd werden.

Persoonlijke vrijheid

Mensen roepen soms dat door het invoeren van een verplichte QR- code om aan activiteiten deel te kunnen nemen hun grondwettelijke persoonlijke vrijheid beperkt wordt. Zij gaan hierin volledig voorbij aan het ook grondwettelijke recht dat derden hebben om niet in gevaar gebracht te worden. Daarom is de overheid grondwettelijk verplicht deze mensen te beschermen tegen egoïstische individuen. Het rijbewijs is ooit ontstaan om bestuurders van motorvoertuigen en anderen lichamelijk te beschermen. Met dezelfde argumenten als nu tegen de QR- code gebruikt wordt zou je het rijbewijs als een inperking van je persoonlijke vrijheid kunnen beschouwen. Kortom, mensen die tegen de QR- code zijn worden niet uitgesloten van het maatschappelijk verkeer, maar sluiten zichzelf buiten.

Aanpak pandemie

Het is gemakkelijk het huidige kabinet allerlei verwijten te maken over hun aanpak, die zeker niet de schoonheidsprijs verdient. Maar ik geef het je te doen om een ‘nieuwe’ plaag, waarover vrijwel niets bekend is en die ook nog eens voortdurend muteert, naar de wensen van iedereen te bestrijden. Juist door rekening te willen houden met iedereen, zijn beperkende maatregelen veel te laks opgelegd en soms weer te snel verruimd, waardoor golf op golf volgt. Ook vielen de beperkingen in ons land nog erg mee in vergelijking met andere landen, ongeacht hun politieke kleur. Het enige land dat echt succesvol is in de snelle bestrijding van de pandemie is China. Maar ik denk niet dat enig weldenkend mens hun politieke systeem hier graag zou zien.

Maakbaar

Teveel mensen geloven in een maakbare samenleving, dus dat voor elk probleem een directe oplossing moet zijn. Dus dat Rutte alleen maar een laatje hoeft open te trekken wanneer zich een nieuw en onbekend probleem aandient en dan een compleet draaiboek vindt. We werden nu wel met de neus op de feiten gedrukt dat in vergelijking tot omringende landen er weinig IC- capaciteit was en dat deze niet snel opgeschaald kon worden. Alsof je zo maar blikken heel gespecialiseerde verpleegkundigen kunt opentrekken en de benodigde apparatuur de ene dag bij bol.com besteld kon worden de volgende dag door PostNL afgeleverd kan worden. In een tijd dat de hele wereld hierom schreeuwt! En opschaling van IC’s is zeker gewenst, maar we moeten dat wel met zijn allen betalen en dan zakt het enthousiasme opeens weer drastisch. Dergelijke epidemieën moet je zien als natuurrampen, onvoorspelbaar en nooit foutloos op te lossen! Maar tot mijn stomme verbazing zie ik zelfs na een paar regenachtige dagen ontelbare berichtjes op het internet(riool) voorbijkomen dat weervrouwen en -mannen en medewerkers van het KNMI wegens onkunde ontslagen moeten worden. Mensen die dus toch lijken te geloven dat alles maakbaar is. Dan denk ik verbijsterd dat het veel urgenter is de GGZ capaciteit op te voeren in plaats van die van de IC’s.

Word supporter van HierinSalland

HierinSalland is voor, maar ook van Salland. Word supporters en ondersteun ons. Door mee te doen of met een kleine bijdrage.

Interessant? Deel het artikel

Meer over

Blijf op de hoogte

Abonneer je op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Om de twee weken verloten we onder de abonnees om en om een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch en de biologische Supermarkt in het Bos van Kleinlangevelsloo, beiden in Raalte. Bekijk de spelregels.

2 gedachten over “Covid19 verscheurt onze samenleving”

  1. Avatar

    Prima stuk, helemaal mee eens< het zal antivaxxers niet bekeren maar twijfelaars misschien over de streep trekken.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Iedere maand verloten we onder de abonnees een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch in Raalte. Bekijk de spelregels.