Beste Jan,
Geacht Salland Zoemt.
Ik moet toegeven dat onze communicatiemedewerkers jouw/jullie berichten op X zo de neus uitkwamen, dat ze intern besloten hadden er niks meer op uit te doen. Nou, als ex-politicus weet ik dan dat er iets aan de hand is. Negeren doe je pas als je anders de discussie verliest. Anders gezegd: ik vind dat ProRail ook moet stoppen met glyfosaat.
Af en toe schrijft HierinSalland een brief namens een persoon of instelling zoals die ook geschreven had kunnen worden, maar niet geschreven werd…
Dus hebben we dat ook besloten. We stoppen met dat landbouwgif. Het spoelt allemaal weg in het grondwater. En eerlijk gezegd: er is op en langs het spoor al zo veel gespoten, daar groeit de eerste twintig jaar niks meer, kan ik je verzekeren. Op een enkel sprietje na zo hier en daar. Dat dat ook dood moet, dat zit tussen onze oren. Dáár moet dat weg.
Dat we pas in 2028 met het gif stoppen, dat komt omdat we het spoor onderhouden voor de NS. Die hebben wel vaker vertraging. Geintje. 95 Procent van hun treinen rijdt op tijd. Dat misverstand van vertraging is net zo hardnekkig als dat glyfosaat veilig zou zijn…)
Ik wil jullie een voorstel doen, Jan en Salland Zoemt. Op het traject Zwolle – Raalte stoppen we per direct met glyfosaat. Jij Jan, hebt dan op je bioboerderij geen last meer van ons domme gedrag. En jullie Salland Zoemt kunnen ons spoortraject dan als een snelweg voor insecten zien. Ik had begrepen dat jullie inmiddels een stuk of 25 stepping stones in jullie werkgebied hebben weten te creëren waar insecten kunnen overleven en dat je die wil verbinden met snelwegen voor flora en fauna. Welnu: ons spoortraject is bij deze zo’n snelweg. Afgesproken.
Van Rijkswaterstaat heb ik begrepen dat ze ook zo goed als geen gif meer gebruiken, dat ze de laatste jaren de bermen verschralen zodat er maar weinig gras meer groeit, zodat kruiden er prachtig de kans krijgen. En dus insecten ook: ook dat zijn bio-snelwegen geworden.
En weet je wat?
Ik zal voor jullie ook een goed woordje doen bij Waterschap Drents Overijsselse Delta en de gemeenten Raalte en Olst-Wijhe. WDOD heeft een paar waterleidingen in jullie gebied. Als ze daar wat minder vaak maaien en oevers natuurlijk gaan beheren is dat een feest voor de biodiversiteit. ’t Is wat moeilijk kersen eten met het waterschap omdat daar de BBB de baas is. Die is niet zo geïnteresseerd in schone lucht, schoon water en schone grond. Ik kan altijd even een belletje doen naar de watergraaf, uitleggen dat wat minder onderhoud helemaal geen kwaad kan voor waterafvoer.
Jullie gemeenten zal ik vragen te stoppen met dat domme spuiten tegen de eikenprocessierups. Doen ze met een biologisch middel, zeggen ze. Maar je kunt wel beter de ramen sluiten als ze in de buurt zijn, schrijft Olst-Wijhe op haar site. Beetje dom hè? Maar nog dommer: dat biologische spul dood niet alleen de rups van de eikenprocessievlinder, het doodt álle rupsen, dus ook van andere vlinders. Wat een gekkigheid. Ik denk dat de ambtenaren in jullie gemeenten het wel anders willen. Ik zal de burgemeesters aan de jas trekken. Die moeten toch over jullie gezondheid waken?
Ik schrijf deze brief niet enkel en alleen als directeur van ProRail. Ik ben ook lid van de Raad van Toezicht van het Deventer Ziekenhuis. Daar zie ik dat er op het platteland aanzienlijk meer parkinson is dan vroeger. Gezondheid staat voor mij daarom op nummer 1.
Was niet getekend,
John Voppen, CEO van ProRail
Kijk ook deze talkshow van Kiekan met Ersat Daniël Smit over parkinson.