Boten op waterstof, professor Ad van Wijk vindt dat een zeer haalbare zaak. Er komt nu ook een proef mee. Nog niet op ze, maar wel voor de binnenvaart. Tanken in Kampen en zo de IJssel op.
Ad van Wijk sprak tijdens een lezing van De Wijzen uit het Oosten in het provinciehuis van Overijssel over de kansen van waterstof: grote windmolens op zee, schepen die af en aan varen om die waterstof naar land te brengen. Niks geen ontploffingsgevaar volgens de professor uit Delft, maar wel zelf ook de brandstof gebruiken die je transporteert. Met als enige uitstoot: water.
Er komt energie vrij bij het proces van de H en O van water (H2O) uit elkaar te halen en weer bij elkaar te doen. Dat proces is honderd procent schoon. En de grondstof is altijd voorradig. Want aan het eind heb je wat je aan het begin ook had. Het is iets minder energiezuinig maar als je niet vervuilt met een immer voorradige bron maakt dat niks uit.
In de Zuiderzeehaven in Kampen gaat Hysolar Innovatie & Advies dat nu werkelijkheid maken voor de binnenvaart. Als dat lukt is er veel gewonnen. Bijna de helft van de binnenvaart in Europa is met Nederlandse schepen. Dat kun je ineens allemaal schoon krijgen! Het zal de sector ook aandrijven: mer schepen, minder over de weg. De Zuiderzeehaven in Kampen is onderdeel van Port of Zwolle en vormt een knooppunt voor onder meer containervervoer van Rotterdam naar noordelijk Nederland en v.v.
Sendo Shipping doet mee aan de proef en heeft daarvoor de ‘Sendo Liner’ ontwikkeld een schip dat op elektrisch vaart.