Columnist Janneke Dochter schreef laatst een artikel over de verkeerssituatie in het dorp en dan met name over vrachtverkeer. Ligt de ideale oplossing in een rotonde of zelfs een rondweg? Hier werd veel op gereageerd en deze gezichtspunten vat Hier in Salland samen:
- Plaatselijk Belang Heeten staat open voor reacties op een voorstel van CDA Raalte voor de aanleg van een rotonde aan de zuidkant van het dorp en een eventuele aanleg van een rondweg als een aanvullende ontsluiting van het bedrijventerrein. Zoals gesteld is het een Plaatselijk Belang. Iedereen kan zijn zegje doen. Als bestuurder van Plaatselijk Belang vind ik het jammer dat er niet nagedacht wordt over de Spanjaardsdijk. Is die geschikt voor intensief vrachtverkeer vanaf en naar Deventer? Voor het deel vanaf Lettele naar Deventer geldt een maximum snelheid van 60 kilometer per uur. Wat kost het aan tijd van tegemoetkomende vrachtauto ’s die elkaar passeren? Is een renovatie of een reconstructie van de Spanjaardsdijk een reële optie om die geschikt te maken voor het vrachtverkeer? Kortom, het bestuur van Plaatselijk Belang kiest niet voor emotie maar voor realiteit. Een grondig onderzoek is daarom noodzakelijk. Wie gaat dat betalen?
- Een andere betrokkene meent Een zuidelijke rondweg/ontsluitingsweg om Heeten is juist niet verstandig. Het zal voor vrachtauto’s aantrekkelijk worden om vanaf de rotonde in de N348 via de Spanjaardsdijk naar Heeten te rijden. De kern van Heeten wordt wellicht minder druk, maar de Spanjaardsdijk des te drukker. En die weg is alleen ingericht voor plaatselijk verkeer (en landbouwmachines). Kortom, niet doen omdat het hooguit problemen verplaatst en het kost bovendien veel geld.
- Hoe komen die vrachtwagens dan nu in Heeten ? Als ze er al zijn moeten? En wanneer ze niet in Heeten moeten zijn dan is er toch geen enkele reden om die smalle Spanjaardsdijk te nemen?
- Het industrieterrein van Heeten heeft een prima ontsluiting via de N332. Deze weg is in tegenstelling tot de Spanjaarsdijk ingericht voor vrachtverkeer. Vanaf de N332 heb je goede aansluitingen op de A1 de N348 en de N35. Laat de bedrijven in hun leveringsvoorwaarden opnemen dat er alleen via deze route aangevoerd moet worden.
Dat heeft veel voordelen:
-Minder vrachtverkeer in het dorp.
-Het probleem wordt niet verplaatst naar de Spanjaarsdijk.
-De miljoenen die nodig zijn om de rondweg te realiseren kunnen ergens anders besteed worden (school / kerk / kunstwerk rotonde). - Deventer Heeten via de Spanjaardsdijk is 12 kilometer, via de A1 /Holten is het 33 kilometer. 20 kilometer en minstens 15 minuten extra.
Vraag een transportbedrijf eens wat dat kost, en vraag de Heetense bedrijven eens of ze dat dan willen betalen ?
Kortom, een uitdagend onderwerp om opgepakt te worden door de politiek!