Een bekende (naam en adres bij ons bekend) is vorige week €60.000 kwijt geraakt door internetoplichting. Een perfect Nederlands sprekende crimineel belde namens de Rabobank met de echte contactgegevens en het echte telefoonnummer op, met de mededeling dat er een groot geldbedrag werd overgemaakt naar het buitenland. Om dat te voorkomen moesten ze snel de computer aanzetten en hebben ze waarschijnlijk ingelogd op de eigen bankrekening. Daarna hebben de internetcriminelen de internetbankrekening overgenomen met fatale gevolgen.
Valse schaamte
Hij wil niet met zijn verhaal naar buiten komen. Ik vermoed dat het te maken heeft met schaamte met wat hen is overkomen omdat er volgens de Rabobank de laatste tijd wel tientallen mensen meer in Overijssel het slachtoffer zijn geworden van dit soort oplichting Je hoort er helaas weinig over, zodat de waarschuwende werking er niet is en criminelen op internet steeds meer hun gang kunnen gaan, ook al omdat ze steeds meer geld tot hun beschikking krijgen om de criminaliteit te financieren.
Afhandeling door banken
Het is niet eenvoudig geld terug te krijgen van banken wanneer zoiets voorvalt. En het lijkt steeds moeilijker te worden naarmate deze fraudes toenemen.
Eigen verantwoordelijkheid
Banken zijn steeds meer geneigd om verantwoordelijkheid af te wijzen. Dit terwijl hun klanten steeds meer gedwongen worden om te internetbankieren. Veel kantoren worden gesloten, wat ook nog veel gevaarlijke consequenties heeft. Mensen kunnen dan geen geld meer opnemen of storten in een veilige bankomgeving en moeten vaak ver reizen om dit wel te doen. Zeker voor middenstanders is het een gevaarlijke situatie, wanneer zij na sluitingstijd met grote bedragen de weg op moeten. Er zijn hier en daar wel Geldmaten waarin ook afgestort kan worden, maar daar zijn veel problemen mee of ze zijn vol.
Kostenbesparing
Banken hebben de laatste jaren ontzettend veel kosten bespaard door sluiting van filialen en beperking van fysieke diensten. Ondanks dat worden aan de klanten steeds hogere kosten in rekening gebracht. Zij dienen zich bewust te zijn van de toenemende gevaren voor hun klanten door hun wil tot hogere efficiency. Daarom dienen zij uiterst coulant te zijn bij de vergoeding van schade. De klanten worden door hun steeds beperktere bancaire persoonlijke dienstverlening immers in een richting geduwd die nu eenmaal meer gevaar oplevert.
Uitzondering
Bij mijn weten is er nog maar één bank die haar klanten persoonlijk en zonder risico’s behandelt: de RegioBank. Deze behoort tot de nog in het bezit van de staat zijnde Volksbank met als ander bekend merk de SNS Bank. RegioBanken zijn gevestigd bij onafhankelijke financiële advieskantoren. Wanneer deze een kas hebben (en dat hebben de meeste) kun je hier nog gewoon naar binnen om geld te storten of op te nemen. Bijkomend voordeel is ook dat deze kantoren onafhankelijk zijn en bijvoorbeeld voor hypotheken of verzekeringen niet verplicht die van de bank hoeven aan te bieden.
De RegioBank is naar mijn mening het veilige concept van de toekomst.