Autolobby te machtig? Uitstootnormen in EU worden bijna niet strenger

De Europese Commissie zal geen drastische vermindering eisen van de uitstoot door auto’s. Voor benzineauto’s zou er in de praktijk niets veranderen. De fabrikanten zijn opgelucht, milieuactivisten reageren woedend. ‘Winst is belangrijker dan de gezondheid van Europeanen.’

Interessant? Deel het artikel

Auto's luchtvervuiling 221026

Hoeveel luchtverontreinigende stoffen mogen auto’s en bestel­wagens met verbrandingsmotoren in Europa tegen eind 2025 nog ­uitstoten? Het is een vraag die de ­autosector al een hele tijd bezighoudt. Vandaag moeten alle nieuw verkochte­ auto’s voldoen aan de Euro 6-norm, die nog ­dateert van voor dieselgate. Maar Europa werkt al lang aan de volgende versie van die uitstootnorm: ­Euro 7.

Lange tijd zag het ernaar uit dat Europa de luchtvervuiling door ­alle types van verbrandings­motoren (denk vooral aan stikstofoxiden, oftewel NOx, en fijn stof) nog veel verder aan banden zou gaan leggen. ­Inmiddels zou Brussel van dat idee zijn afgestapt. ­Althans, dat zou ­blijken uit een ­recent uitgelekte ontwerptekst van de Europese Commissie die de website Politico­ kon inkijken.

Teleurstelling

De nieuwe norm voor verbrandingsmotoren zou straks niet sterk verschillen van wat de Euro 6-norm de autofabrikanten nu al oplegt. Alleen de uitstoot van de nieuwe generatie dieselmotoren zou ­ingeperkt en gelijkgeschakeld worden met de huidige uitstoot­norm van de benzinemotoren. Voor ­benzine zou er in de praktijk niets veranderen. Het fijn stof van banden en remmen zal wel in de nieuwe Euro 7-regels worden opgenomen, net als de duurzaamheid van de gebruikte­ autobatterijen in nieuwe modellen. Al met al relatief kleine­ aanpassingen dus, zeker in vergelijking met de veel strengere aanbevelingen van experts die ­oorspronkelijk op tafel lagen.

De Europese Commissie zou de auto-industrie, die lijdt onder de oplopende kosten door inflatie en dure energie, zo nieuwe zware ­investeringen willen besparen en wat financiële ademruimte willen geven. Zo kan ze meer geld investeren in de elektrificatie van het ­wagenpark, eerder dan geld te pompen in verbrandings­motoren die niet lang meer (en in steeds kleinere aantallen) verkocht zullen worden. Zoals bekend wil de EU de verkoop van nieuwe verbrandingsmotoren, diesel en benzine, verbieden vanaf 2035. Brandstoffen­organisaties verzetten zich daartegen en pleiten voor ­uitzonderingen.

Listige trucs

In afwachting van die ingrijpende Europese beslissing, die mogelijk deze week nog zal vallen, lijkt de autosector nu al een belangrijke slag thuis te halen. De auto-industrie klaagt al lang over de vele extra kosten die gepaard gaan met de groene koers die Europa voert en lobbyde actief om de nieuwe uitstootregels af te zwakken.

Dat laatste maakt vooral milieuactivisten boos. Volgens de ngo Transport & Environment (T&E), die de Europese ontwerptekst ook al kon inkijken, zullen er door de lakse uitstootnormen straks ­honderd miljoen extra vervuilende auto’s­­ rondrijden, met alle gevol­gen van dien voor de gezondheid van de Europeanen. ‘Vier jaar ­geleden berekenden we dat emissies van het wegvervoer, vooral stikstof­oxiden en fijn stof, zo’n 70.000 vroegtijdige sterfgevallen per jaar veroorzaken’, ­reageert uitstoot­specialiste Anna­ Krajinska van T&E in een persbericht.

‘Dit is het eigen, hoogstpersoonlijke dieselgate-moment van de Europese Commissie. Dat die het advies van de experts ­negeert, is schandalig. De auto­sector lobbyt allang tegen de Euro 7-norm en heeft een hele reeks listige trucjes gebruikt om de beslissing van de beleidsmakers te beïnvloeden. De winst van de autofabrikanten is hier belangrijker dan de gezondheid van miljoenen Europeanen.’

Officieel is de nieuwe Euronorm nog niet. Volgens Politico zou de Commissie de nieuwe regels ten vroegste publiceren op 9 november. De vraag is bovendien wanneer de normen écht in werking­ zullen treden. De nieuwe Euro 7-norm moet normaal gesproken ten laatste eind 2025 van kracht worden. Maar ­omdat de politieke beslissing veel vertraging opliep, zou er wel eens uitstel kunnen volgen.

 

Bron: De Standaard BE

 

 

Word supporter van HierinSalland

HierinSalland is voor, maar ook van Salland. Word supporters en ondersteun ons. Door mee te doen of met een kleine bijdrage.

Interessant? Deel het artikel

Meer over

Blijf op de hoogte

Abonneer je op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Om de twee weken verloten we onder de abonnees om en om een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch en de biologische Supermarkt in het Bos van Kleinlangevelsloo, beiden in Raalte. Bekijk de spelregels.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Iedere maand verloten we onder de abonnees een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch in Raalte. Bekijk de spelregels.