Hoeveel luchtverontreinigende stoffen mogen auto’s en bestelwagens met verbrandingsmotoren in Europa tegen eind 2025 nog uitstoten? Het is een vraag die de autosector al een hele tijd bezighoudt. Vandaag moeten alle nieuw verkochte auto’s voldoen aan de Euro 6-norm, die nog dateert van voor dieselgate. Maar Europa werkt al lang aan de volgende versie van die uitstootnorm: Euro 7.
Lange tijd zag het ernaar uit dat Europa de luchtvervuiling door alle types van verbrandingsmotoren (denk vooral aan stikstofoxiden, oftewel NOx, en fijn stof) nog veel verder aan banden zou gaan leggen. Inmiddels zou Brussel van dat idee zijn afgestapt. Althans, dat zou blijken uit een recent uitgelekte ontwerptekst van de Europese Commissie die de website Politico kon inkijken.
Teleurstelling
De nieuwe norm voor verbrandingsmotoren zou straks niet sterk verschillen van wat de Euro 6-norm de autofabrikanten nu al oplegt. Alleen de uitstoot van de nieuwe generatie dieselmotoren zou ingeperkt en gelijkgeschakeld worden met de huidige uitstootnorm van de benzinemotoren. Voor benzine zou er in de praktijk niets veranderen. Het fijn stof van banden en remmen zal wel in de nieuwe Euro 7-regels worden opgenomen, net als de duurzaamheid van de gebruikte autobatterijen in nieuwe modellen. Al met al relatief kleine aanpassingen dus, zeker in vergelijking met de veel strengere aanbevelingen van experts die oorspronkelijk op tafel lagen.
De Europese Commissie zou de auto-industrie, die lijdt onder de oplopende kosten door inflatie en dure energie, zo nieuwe zware investeringen willen besparen en wat financiële ademruimte willen geven. Zo kan ze meer geld investeren in de elektrificatie van het wagenpark, eerder dan geld te pompen in verbrandingsmotoren die niet lang meer (en in steeds kleinere aantallen) verkocht zullen worden. Zoals bekend wil de EU de verkoop van nieuwe verbrandingsmotoren, diesel en benzine, verbieden vanaf 2035. Brandstoffenorganisaties verzetten zich daartegen en pleiten voor uitzonderingen.
Listige trucs
In afwachting van die ingrijpende Europese beslissing, die mogelijk deze week nog zal vallen, lijkt de autosector nu al een belangrijke slag thuis te halen. De auto-industrie klaagt al lang over de vele extra kosten die gepaard gaan met de groene koers die Europa voert en lobbyde actief om de nieuwe uitstootregels af te zwakken.
Dat laatste maakt vooral milieuactivisten boos. Volgens de ngo Transport & Environment (T&E), die de Europese ontwerptekst ook al kon inkijken, zullen er door de lakse uitstootnormen straks honderd miljoen extra vervuilende auto’s rondrijden, met alle gevolgen van dien voor de gezondheid van de Europeanen. ‘Vier jaar geleden berekenden we dat emissies van het wegvervoer, vooral stikstofoxiden en fijn stof, zo’n 70.000 vroegtijdige sterfgevallen per jaar veroorzaken’, reageert uitstootspecialiste Anna Krajinska van T&E in een persbericht.
‘Dit is het eigen, hoogstpersoonlijke dieselgate-moment van de Europese Commissie. Dat die het advies van de experts negeert, is schandalig. De autosector lobbyt allang tegen de Euro 7-norm en heeft een hele reeks listige trucjes gebruikt om de beslissing van de beleidsmakers te beïnvloeden. De winst van de autofabrikanten is hier belangrijker dan de gezondheid van miljoenen Europeanen.’
Officieel is de nieuwe Euronorm nog niet. Volgens Politico zou de Commissie de nieuwe regels ten vroegste publiceren op 9 november. De vraag is bovendien wanneer de normen écht in werking zullen treden. De nieuwe Euro 7-norm moet normaal gesproken ten laatste eind 2025 van kracht worden. Maar omdat de politieke beslissing veel vertraging opliep, zou er wel eens uitstel kunnen volgen.
Bron: De Standaard BE