Nudging heet de gedragspsychologische motivatietechniek, waarbij mensen subtiel worden gestimuleerd datgene te kopen wat jij ze graag wil laten kopen.
Victor Mids heeft in Mindfuck wel eens laten zien hoe ver je daar mee kunt gaan: hij liet mensen tien producten uit een supermarkt halen waar hij via nudging het een en ander voorbereid had. De deelnemers kwamen terug met precies het voorspelde winkelmandje…
Supermarkten werken ook zo. Op ooghoogte worden de producten aangeboden die ze je graag willen laten kopen. Voor kinderen is ooghoogte een andere hoogte, dus is er voor hen op dat niveau ook van alles in de verleiding.
Je komt nooit volumineuze artikelen aan het begin van de supermarkt tegen, want als je je wagentje al vol hebt met toiletpapier, koop je verderop minder. In sommige supermarkten wordt je zelfs door geur-toevoegingen beïnvloed: een lekker kopje koffie met croissantje in de ochtend bijvoorbeeld. Niet omdat ze dat dan aan het klaarmaken zijn, maar gewoon door een geur toe voegen via de luchtsystemen!
Deze nudging is nu ook toegepast op biologisch eten. De biologische producten in een supermarkt worden meestal niet al te pontificaal aangeboden, want een vierkante meter supermarktschap kost geld. Van die meter wil je zoveel mogelijk rendement halen. Als je biologische producten prominent aanbiedt, worden dat ook verkoopsuccessen, blijkt uit dat nudging-onderzoek. In Finland steeg de verkoop van biowortels ineens met 253%!
Als onderdeel van het Europese project ‘Nudging Organic’ deed Finland samen met Zweden, Vlaanderen en Nederland drie jaar lang onderzoek naar nudging. Voor Nederland deed BioNext mee, de partij die ook de biologische winkels van Overesch en Kleinlangevelsloo in Raalte bevoorraden. Van deze winkels mag HierinSalland biopakketten weggeven onder nieuwe nieuwsbriefaanmelders. In het ‘Sustainable Nudging Report’ staat dat biologische producten met gemak de wedstrijd aankunnen met traditionele prijsvechters.
In Finland kregen de biowortels een meer strategische plek én een andere verkoopleus: ‘Met één wortel kun je de wereld al verbeteren’. Met de prijs werd verder niks gedaan. De verkoop steeg met 253%. Zweden verplaatste biologische producten naar ‘drukke verkeerspaden’ in de supermarkten en zag een stijgende verkoop van 65% voor hun geactiveerde product. Nederland focuste op kleine visuele hints op het winkelschap. Deelnemende winkels boekten tot tien procent meer verkoop.
Klik hier voor het Common Sustainable Nudging Report 2025.
