Het marketingantwoord van AH op hun nep-keurmerk: “De grote hoeveelheid producten die we verkopen, brengt verantwoordelijkheid met zich mee ten aanzien van de mensen die werkzaam zijn in de keten en ten aanzien van het klimaat. Daarom maken we duidelijke afspraken met onze leveranciers en kiezen we voor een zo transparant mogelijke samenwerking in de gehele keten. We zetten vooral in op transparantie van de ketens van onze huismerkproducten omdat we daar afspraken kunnen maken binnen de hele keten: we hebben een stem in elk stapje dat een product aflegt naar onze winkel. […] Verregaande openheid, zodat onze klanten weten waar hun producten vandaan komen en hoe ze gemaakt zijn.”
Dat zei Albert Heijn tegen ons toen we daar deze zomer een artikel over maakten. De keuringsdienst van Waarde toonde vandaag aan dat dat greenwashing is. Boeren hoeven niks te doen dat nep-keurmerk te krijgen, de klant denkt dat ie goed voedsel koopt, Albert Hein verdient er lekker aan.
Maar feitelijk “ligt Ahold op ramkoers met het klimaat omdat ze bijna niks doen aan het redden van het klimaat” zei een deskundige in De Keuringsdienst.
AH tegen ons: “In Nederland werken we samen met een vaste groep van ruim 300 melkveehouders, 100 varkensboeren, 200 eierboeren, 200 pluimveehouders en 200 groente en fruittelers. Dit doen we op basis van langlopende contracten met gezamenlijke afspraken over onder meer duurzaamheid, innovaties en het verdienvermogen (in de zogenoemde Beter voor-programma’s). Zo bieden wij de boeren en telers zekerheid en continuïteit zodat ze kunnen investeren in hun bedrijven en kunnen wij onze klant dagelijks lekkere versproducten bieden van de hoogste kwaliteit.”
Speciale programma’s
“Het Beter voor Koe, Natuur & Boer-programma ontwikkelden we in samenwerking met onze leveranciers en zuivelverwerker Royal A-ware. Met dit programma willen we duurzamere stappen in de melkveehouderij stimuleren zodat we steeds duurzamere zuivel kunnen produceren met aandacht voor dieren, klimaat en melkveehouders. Koe, natuur en boer zijn met elkaar in balans zijn. Dit betekent onder meer dat de koeien voornamelijk gras eten, aangevuld met ander voer uit de regio. Er is extra aandacht voor het comfort van koeien. Zo is er voor elke koe een zacht ligbed en hangen er koeborstels in de stal. Bovendien kunnen koeien én kalfjes vanaf het voorjaar in de weide grazen. Een deel van dit gras is ingezaaid met speciale zaden, zodat kruidenrijk grasland ontstaat en dit vervolgens weer de biodiversiteit van de bodem bevordert. De boeren ploegen hun grasland niet. Zo kan de bodem, via koolstof, meer CO2 vastleggen. Dit levert, naast bijvoorbeeld het gebruik van groene elektriciteit en het ouder laten worden van de koeien, een belangrijke bijdrage aan het verlagen van de carbon footprint van deze melkveebedrijven. In ruil voor deze inspanningen ontvangen melkveehouders een premie.
De melkveehouders gebruiken gewasbeschermingsmiddelen volgens de geldende wetgeving. We zijn overigens niet op de hoogte dat loonwerkers bijenhouders in de buurt waarschuwen als ze een dag later met gif in de weer gaan?”
Onbeantwoorde vragen
We hebben naar aanleiding van dit antwoord vervolgvragen gesteld:
- Aardappelen moeten om de vijf dagen bespoten worden, past dat binnen de principes van duurzaamheid?
- Wat is sowieso de definitie van duurzaamheid voor AH?
- Diervoer dat uit de regio komt, welk voer is dat? En is voor Salland de regio inderdaad Salland?
- Kalfjes kunnen in het voorjaar buiten grazen, waar is dat? We zien eigenlijk alleen kalfjes die direct na de geboorte bij de moeder weggehaald worden en dan in een kooi gestopt.
- Welk deel van het land is met kruiden ingezaaid? Het hele land of een randje?
- Maar bovenal: we lezen in je antwoord niks over het gif dat jullie boer gebruikt om de paaltjes van jullie reclamebord vrij van groen gras te houden.
De afdeling voorlichting heeft die vragen niet beantwoord: “Wij krijgen tientallen persvragen per dag, dus maken onze beslissingen waar en hoever we ergens op ingaan. Ik heb je uitgebreid geantwoord, waar je zeker wat aan hebt. Ik verwijs je graag naar ons missieverslag. Verder laat ik het hierbij.”
Toen we daarop reageerden met dat de boer dus blijkbaar zijn landbouwgif mag blijven gebruiken, en dat die ook mensen in het netwerk van HierinSalland bedreigt met ‘ik kom je opzoeken als je het niet verwijdert’ schakelde de persvoorlichting naar iemand anders. Of we maar een adres wilden doorgeven.
Dat hebben we geweigerd. Uit veiligheidsoverweging, maar ook omdat AH dus geen probleem heeft dat hun bord met roundup grasvrij gehouden wordt, maar wel de boer wil benaderen vanwege ander gedrag.
Motto: “Eerst greenwashing, dan damage control?”
Ik erger me heel erg aan de ‘duurzaamheid’ van AH. Een boer met een bord bij de weg een insectenhotel er naast en hip je bent duurzaam. Direct achter het bord en het hotel zit een industriële kippenboer/akkerbouwer. Er staat geen sprietje kruiden in de doodgeschoten erfsingel en tuin. De bestrating wordt op gezette tijden chemisch van onkruid ontdaan. Hoe kan AH de consument zo in de maling nemen. En de consument geloofd de AH-strategie ook nog. Wat is hier aan te doen. Zo stond AH ook op de Floriade met een bloementuintje met bijenwas. Duurzaam zijn, duurzaam leven, duurzaam telen is niet te koop met borden en insectenhotelletjes. Duurzaamheid moet in je bloed zitten. In je hart.