Voor veel inwoners is het oversteken bij het kruispunt Bos al jaren een punt van zorg. Fietsers en voetgangers – waaronder veel scholieren en kinderen die naar school of sport gaan – ervaren de situatie als onveilig, terwijl de definitieve reconstructie van het Knooppunt Raalte met daarbij ook de fietstunnel te hoogte van het station, nog jaren op zich laat wachten. “We moeten er alles aan doen dat ze al kunnen starten met de fietstunnel, mocht dit niet lukken dan pleiten we voor een tijdelijke fietsbrug bij kruispunt Bos.” Aldus Jeroen Neimeijer namens het CDA.
Het CDA Raalte heeft daarom het initiatief genomen tot een motie die een versnelde aanpak mogelijk maakt. De motie kreeg brede steun in de gemeenteraad. Voor de fractie was het uitgangspunt dat het huidige tempo niet aansluit bij de veiligheidsrisico’s die inwoners dagelijks lopen. Bij het kruispunt wordt bovendien regelmatig door rood gereden, terwijl het verzoek voor een flitspaal eerder is afgewezen. De gemeente staat daarmee voor de opgave om niet nog langer te wachten op maatregelen van anderen, maar te handelen binnen de mogelijkheden die er nu zijn. Doen wat nú nodig is.
Lees hier de motie
Eerst inzet op de fietstunnel, anders tijdelijke brug
In de motie wordt het college verzocht om, samen met de provincie Overijssel en Rijkswaterstaat, te onderzoeken of de Oostelijke fietsverbinding (fietstunnel) in 2026 kan worden gerealiseerd. Daarmee wordt aangesloten bij een structurele oplossing die eerder is afgesproken, maar vertraging heeft opgelopen. Als blijkt dat realisatie in 2026 niet haalbaar is, vraagt de raad om in hetzelfde jaar een tijdelijke, modulaire fietsbrug te plaatsen. Deze brug vormt dan een tussenoplossing totdat het knooppunt definitief wordt aangepakt. Dergelijke tijdelijke bruggen zijn in Nederland eerder toegepast en kunnen later worden verplaatst of hergebruikt. Een bijkomend voordeel is dat dit ook meewerkt in de doorstroming van de N35
Vervolg
Het college informeert de gemeenteraad uiterlijk februari 2026 over de uitkomsten van het overleg en de haalbaarheid van realisatie, zowel voor de fietstunnel als – indien deze niet in 2026 uitvoerbaar blijkt – voor de tijdelijke fietsbrug.
Zo bouwen we samen aan een veilige oversteek en een gemeente waar iedereen zich met vertrouwen kan verplaatsen.







