Opel maakt reclame over een voordeel van elektrisch rijden: met 15.000 laadpalen in het land is er voor jou altijd een parkeerplaats. Want op die plekken mogen alleen elektrische auto’s staan. En jouw navigatie geeft aan waar ze staan. Elektrische rijders wisten dat al lang. Maar ‘de reclame’ zet nu ook in het weghalen van de vooroordelen. Dan weet je dat de kentering voor de deur staat.
Niet elektrische rijders denken vanuit tanken langs de weg. Maar een elektrisch rijder komt daar helemaal niet meer. Die rijdt altijd weg met een volle accu en tapt bij op de eindbestemming. Met uitzondering van vakanties rijdt niemand van ons 300 kilometer naar een bestemming, waar hij dan binnen een half uur weer weg gaat. Dus oplaadtijd genoeg. En altijd een laadpaal in de buurt! Ook in Salland komen er in hoog tempo iedere keer meer bij.
Maar wie wel 300 kilometer wil rijden en zich dan niet meer dan tien minuten pauze gunt, zelfs voor die rijders kan dat straks elektrisch. Er is een nieuwe autobatterij ontwikkeld die 400 kilometer laadt in tien minuten. Onderzoekers van de Amerikaanse Pennsylvania State University gebruiken daarvoor een batterij op basis van lithium-ijzerfosfaat, eentje die ook nog eens kleiner is dan wat er nu in auto’s zit. Hij kost 3000 euro en gaat 3 miljoen kilometer mee, een cent per tien kilometer dus…
Voor details van de accu kun je bij Nature Energy terecht.